woensdag 26 juni 2013

Rein en onrein deel 2

Voor deel 1, zie vorige blog.  En oja, ben al lang en breed geen lid meer van die Messiaanse groep, daar ben ik zelf weggegaan kort na de discussie over rein en onrein. Het was simpelweg zinloos. 
Ik wil nog eens deze zogenoemde wetten aanhalen en dan voornamelijk de voedselwetten. Maar vooraf wel een kleine waarschuwing voor diegene die zich strikt willen houden aan deze regels als wetten. Als je verder leest, dan merk je dat wat je eet helemaal niet zo rein is als dat de wereld, ja WERELD zegt wat gezond is. En nu denk je vast bij jezelf; ‘ik eet niet wat de wereld zegt wat gezond is, ik houd mij aan de Bijbel’. Ja dat zal, maar in mijn optiek niet! Want waar ik hieronder mee begin, is een Bijbeltekst die blijkbaar iedereen vergeet of als ‘niet belangrijk’ wordt afgedaan. Dit, terwijl deze tekst de allereerste tekst is die verteld wat voor ons mensen als voedsel gegeven is. Er wordt helaas alleen maar gekeken naar Leviticus 11 en Deuteronomium 14, maar er is meer, in de Torah! In mijn onderzoek  heb ik zelfs een Kasjroetlijst gevonden met allerlei koosjer voedsel en dranken waar gelovigen volgens de Torah aan moeten houden, waarvan ik erg geschrokken ben. Ik hou het in dit verhaal alleen maar over voedsel. Maar nogmaals de kleine waarschuwing; volg je deze regels als zijnde koosjer, alleen via Leviticus en Deuteronomium gegeven, zonder de behoefte te hebben om een ander standpunt te onderzoeken, lees dan niet verder!! Je zult namelijk vanuit mijn standpunt die ik hier aanhaal, niet bepaald blij worden!

We gaan nu even naar Genesis, want daar staat deze tekst in wat voor ons gegeven is om te eten. Genesis 1:29.

En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.

Dus in eerste instantie alleen de zaaddragende vruchten aan de bomen, zoals een appel bijvoorbeeld, dient ons tot voedsel en al het zaaddragende gewassen. Dus sla en koolsoorten zijn niet geschikt voor ons, het is niet zaaddragend! In vers 30 zie je dat alle andere groen gewassen tot voedsel gegeven is aan de dieren, maar alleen bovenstaande zaaddragende gewassen en zaaddragende boomvruchten zijn voor de mens tot voedsel. De rest echt allemaal en alleen voor de dieren…Dat staat hier dus letterlijk! Waarom deze tekst in het algemeen vergeten wordt of als niet belangrijk afgedaan wordt, is mij totaal onbekend. Uiteraard heb ik even rondgeneusd op internet en tot mijn verbazing heb ik een artikel gevonden vanuit eo, dat daar ook Genesis 1:29 aangehaald wordt en aangegeven wordt dat groenten en aardappelen gezond zijn aan de hand van deze vers?? Blijkbaar rekent de schrijver de gehele plant. Dat als een plant zaad draagt of zaad heeft wat vrijwel iedere plant heeft, anders kan het niet vermenigvuldigen of groeien, is elk deel van de plant eetbaar. Maar dat staat hier naar mijn mening niet. Alleen het zaaddragende gedeelte dient als voedsel. Groenten over het algemeen zoals we die tegenwoordig kennen, is niet zaaddragend. Ik zal de aardappel dan ook als voorbeeld nemen. Ten eerste zijn deze niet zaaddragend en ten tweede groeien ze onder de grond. Als je beseft dat in feite alles bestaat uit licht, ja ook materie want dat is vertraagd licht en dat zelfs God en Gods Woord gelijk gesteld wordt met het Licht en Leven, Hij Is Licht en Leven…..dan zou je toch logischerwijs en ik weet het, ik vraag nu erg veel, want wat niet letterlijk in de Bijbel staat wordt niet aangenomen, …..logischerwijs kunnen bedenken dat voedsel die onder de grond groeien en dus geen enkel zonlicht krijgen tijdens dit proces, niet bepaald in overeenstemming is met het Licht Zelf? Het groeit en ontwikkeld in de duisternis. Maar omdat de wereld zegt dat aardappelen gezond zijn, omdat er o.a. veel vitamine c in zit en koolhydraten, eten we massaal aardappelen. Maar vitamine c kun je al krijgen door het eten van b.v. fruit, zaaddragend fruit wel te verstaan. Dus een aardappel is niet geschikt voor ons omdat het niet zaaddragend is, wat dus niet gegeven is door God aan ons als voedsel, plus krijgt het ook geen enkele zonlicht. Nog sterker, de blaadjes en bessen, die wel zaaddragend zijn, zijn bij deze plant giftig! Ik kan het zelfs nog leuker maken;

De knollen zijn eetbaar, maar kunnen giftig zijn door een hoog gehalte aan solanine. Daardoor zijn zetmeelaardappels van bepaalde rassen niet geschikt voor menselijke consumptie. Ook als aardappelen tijdens het bewaren worden blootgesteld aan licht stijgt het gehalte aan solanine. De knollen worden groen en zijn daarna ongeschikt om te eten. Bron: Wikipedia.

Ze zijn zelfs ‘allergisch’ voor licht!!……auch…..Ook handig de link solanine te volgen. Daar wordt aangehaald dat een volwassen mens 250 gram per dag aardappelen eet waardoor het niet giftig is. Maar zo kun je ook redeneren over varkensvlees. Kleine hoeveelheden is niet ongezond, maar wordt wel nadrukkelijk verboden in de leefregels. Simpelweg omdat het in essentie niet gezond is. Dus als je elke dag 250 gram geschilde aardappelen eet, zit je bij dag 8 op 4 kg. Maar omdat dit niet in 1 dag bereikt wordt is het juist erg gezond…..Right! Ik blijf in dit geval maar bij het Woord van God, dat aardappelen niet gezond zijn, omdat het geen zaaddragend vrucht is op zichzelf. En wat wel zaaddragend is bij de aardappel plant, is giftig…. Heel af en toe een frietje van 165 gram per maand/ 2 maanden wil ik nog wel eens stiekem doen, omdat ik me meer richt op de liefde in mijn hart, dan op de harde wetten van wat wel mag en wat niet. Maar dat ik deze leefregel niet moet negeren maar wel zo goed mogelijk op moet volgen, dat blijkt hier maar weer eens uit!! Het is tenslotte ten goede van mijn eigen gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk. Wat een goede, aardige, liefdevolle en zorgzame Vader hebben we toch die weet wat het beste is voor onze gezondheid!

Dus een appel, een peer, mandarijn, sinaasappel, noten ( geen pinda’s ), druiven en ga zo maar door, dat is zaaddragend voedsel van planten en/of bomen die ook zonlicht krijgen. Wat wij nu als voedsel nemen, zoals kool, sla, aardappelen, wortels en ga daar ook nog maar even door, zijn geen zaaddragende producten op zichzelf, en/of groeien ondergronds! En als ik dan lees dat iemand tegen mij zegt, dat als hij een bordje voorgeschoteld krijgt met aardappelen, sla en varkensvlees, dan eet hij de sla en aardappelen, maar laat varkensvlees staan omdat deze onrein is. En dit doet hij om volledig te voldoen aan de voedselwetten…Maar ik ben bang dat hier wel de meningsverschil blijft. Ze zullen Genesis 1:29 ongetwijfeld blijven zien alsof daar staat dat alle gewassen die zaaddragend zijn eetbaar zijn, of een gedeelte ervan eetbaar is. Goed, dan heb ik een andere vraag; wat blijft er over voor de dieren?

Goed, dat was Genesis. Laten we verder kijken tot na de bevrijding uit Egypte. De mensen waren zo ver van God los, dat ze wederom leefregels gegeven moesten worden om zuiver te worden. En hier zien we dat er al meer tot voedsel gegeven wordt. Niet alleen de zaaddragende gewassen en zaaddragende vruchten aan de bomen. We gaan meteen naar Leviticus 11. Hierin staat alleen de voedsel wetten voor dieren, zoals ook in Deuteronomium 14. Van welk dier mag je wel het vlees eten en van welk dier niet. Ook logisch, want de regels voor vruchten en gewassen is al gegeven in Genesis en door Mozes genoteerd voor het hele volk!

In mijn ervaring weet ik dat discussiëren met mensen die alleen volgens wetten leven geen enkele zin heeft. Hun wetten zijn hun fundament. Ook al zeggen ze God of als ze geloven in Yeshua, Yeshua als fundament te hebben, toch negeren ze wat het Woord Zelf daarover zegt en baseren ze hun hele geloof op deze wetten. En je geloof is je fundament en owee als iemand daar tegenaan trapt….Zoals ik in een eerdere blog ook al geschreven heb, deze leefregels zijn er voor om onze onreine harten niet nog onreiner te maken door het nuttigen van onrein voedsel. Maar niets in zichzelf is onrein en zeker niet als je eigen hart rein is. Maar als je eigen hart rein is, dan heb je geen behoefte onreine spijzen tot je te nemen. Zorg er dus eerst voor dat het hart in liefde gezuiverd wordt. In het handelen in naastenliefde. Nogmaals, deze leefregels zijn gegeven op het moment dat het volk erg ver weg van God afstond, tot op de afgrond! De 10 geboden, de voedselwetten in vlees zijn niet gegeven aan Adam, niet geven na de zondvloed! Enkel alleen na de bevrijding vanuit ballingschap. Denk er zelf eens met iets meer verstand over na. Kaïn heeft Abel vermoord, maar Kaïn heeft dan ook niet de 10 geboden gehoord waarin staat ‘gij zult niet doden’. Toen het mis ging bij Adam en Eva, waarom zijn toen niet al deze geboden geven, maar pas veel een veel later? Antwoord? Dit heeft in mijn ogen puur te maken met diezelfde afgrond in geestelijk opzicht. Want we hebben het hier over het geestelijk leven van de mens, het evenbeeld van God die geestelijk is, niet materieel. Als een mens die geestelijk op de afgrond van haar bestaan staat door blijft gaan met onreine spijzen tot zich te nemen, door blijft gaan met elke dag blijven werken voor aardse goederen, dan zal deze mens geestelijk gezien sterven, ook al leeft deze materieel door. De mens wordt dan lauw. Lauw zijn heeft geen warmte in leven, nog rillingen bij kou. Je kunt dit ook zien in de Bijbel, allereerst bij Genesis. In de vertaling vanuit de Hebreeuwse taal staat er niet ‘de eerste dag’ maar ‘Yom Echad’. Dit betekent niet de eerste dag. Yom heeft meer te maken met warmte, zoals in de warme uren overdag, in het licht. Echad is niet 1 als in eerste, maar als eenheid. Als een verbinding. Licht 1 of warmte 1. Ik heb zelfs ergens gelezen dat Echad een mannelijke vorm is wat staat voor het ‘Hogere Wezen’, als zijnde 1, als zijnde God. Hier wordt dan ook de schepping bedoeld van de geestelijke mens naar eenheid toe tot God. Door de warmte/liefde/licht krijg je de eerste verbinding met 1 zijn, met eenheid. Ben je bij de zesde verbinding, dan ben je geheel in eenheid met God en zal er een innerlijke rust zijn met geestelijke activiteit. Kijk naar het verhaal van Lea met haar zesde zoon van Jakob, het samenwonen/ 1 zijn. ( Zebulon/Z’vulun zoals in CJB ) Maar kijk ook wederom eens naar Genesis 1:29. Dit is gegeven op de zesde dag, vlak voor voleinding. Het hart beseft op de zesde dag alleen maar zaaddragende vruchten van bomen en gewassen tot voedsel te hoeven nemen.
De rest is niet gegeven aan de mens, maar aan de dieren. Je hebt geen behoefte iets anders tot je te nemen. Maar om terug te komen op het warm zijn, voordat de eerste verbinding tot stand kwam, was het leven lauw. Lauw kan ook geen onderscheidt maken tussen warm of koud. Het kent deze eigenschappen simpelweg niet. Pas bij het eerste licht, eerste warmte, eerste liefde krijgt het een inzicht in het verschil tussen warm en koud, licht en duisternis. Daarna kan het verder groeien naar meer warmte/liefde/licht. Ook zie je dit weer terug in Openbaring 3;

15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet! 16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen. 17 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent.


Daar stond ook het volk van Israël, op lauw zijn. Niet vanwege hun rijk zijn, maar vanwege hun aards en heidens leven, overgenomen van de Egyptenaren en ook de Meden en Perzen. Daar zit geen leven in. Dus als iemand die op deze rand staat tegen een leefregel ingaat, dan is het niet God die deze mens geestelijk compleet lauw maakt, maar deze mens heeft zichzelf lauw gemaakt. In Gods ogen wordt deze mens uitgespuwd, omdat zo’n mens geestelijk niet in eenheid is met God, juist het tegenovergestelde. Maar een mens is helaas alleen maar in staat met verstandelijke vermogens te beredeneren en ziet de geest, de liefde van letterlijke teksten niet. Ze staren zich blind op wetten en denken daarmee God volledig te dienen. En als je probeert te wijzen op dit soort zaken, dan ben je al gauw duivels en on-Bijbels bezig. Ook al wijs je op letterlijke Bijbelteksten, dat heeft echt geen enkele zin. Als er iets is waar ik nou erg verdrietig van wordt, dan is het juist dit. Het heeft namelijk niets meer te maken met absolute liefde, die toch echt als het allergrootste gebod gegeven is. Maar leg dat maar eens uit….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten