woensdag 12 juni 2013

Rein en onrein

Ik merk dat dit onderwerp een aardig punt van discussie is.
Bij christenen wordt dit onderwerp meestal afgedaan als:

“Dit was van het Oude Testament, dus geldt dit niet voor ons. Alles is rein verklaard”.

Nu ik me onlangs aangemeld heb bij een Messiaanse groep, merk ik hier het tegenovergestelde, zoals:

“Mat. 15 gaat puur en alleen over handen wassen voor het eten, maar verklaard niet alles rein.”

Ik kan het echter met beide partijen niet eens zijn. Ik vind dat in beide gevallen de absolute hoofddraad van de boodschap van liefde wordt gemist …
In Romeinen 14 staan hier duidelijke voorbeelden van. Het begint eigenlijk al vanaf de eerste vers. En vers 3 zegt ook weer veel; ( ik kopieer in dit verhaal even voornamelijk uit de Herziene Statenvertaling. Als ik vanuit een andere vertaling citeer, dan geef ik dat aan )

Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Maar waar het mij om gaat, is de reden waarom.
Laten we verder kijken en dan naar vers 14. Daarin staat dat niets in zichzelf onrein is. Alleen voor diegene die zegt dat iets onrein is, voor hem is het onrein. En dan komen we op het punt waar het naar mijn mening allemaal mee begint. Namelijk vers 15:

Maar als uw broeder om wat u eet bedroefd wordt, dan wandelt u niet meer naar de liefde. Richt door uw eten niet hem te gronde voor wie Christus gestorven is.

Met andere woorden, als ik zeg tegen een Messiaanse broeder dat ik gisteren varkensvlees heb gegeten, dan heb ik deze bedroeft en wandel ik niet naar de liefde, die als grootste gebod geldt. En omdat ik zondig tegen de liefde, tegen mijn broeder of zuster, zondig ik op het moment dat ik dit zou zeggen, ook tegen God. Maar is het eten van varkensvlees op zich ook een zonde geweest? Laten we kijken vanaf vers 17;

17 Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
18 Want wie Christus in deze dingen dient, is welbehaaglijk voor God en in achting bij de mensen.
19 Laten wij dus najagen wat de vrede en de onderlinge opbouw bevordert.
20 Breek niet om wat u eet het werk van God af. Alle dingen zijn wel rein, maar het is zondig voor hem die door wat hij eet aanstoot geeft.
21 Het is goed geen vlees te eten, geen wijn te drinken en niets te doen waaraan uw broeder aanstoot neemt, waarover hij struikelt of waarin hij zwak is.
22 Hebt u geloof? Heb dat bij uzelf voor God. Zalig die zichzelf niet oordeelt in wat hem goeddunkt.
23 Wie echter twijfelt als hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En alles wat niet uit geloof is, is zonde.

Dit zegt al meer dan genoeg.
Als we toch ook even kijken naar Mat.15 vanaf vers 17, dan staat daar letterlijk dat alles wat via de mond in de maag komt de mens niet verontreinigd. Alles! Wat uit het hart komt, de liefde van de mens zelf, verontreinigd de mens. Dus als de mens de liefde heeft naar kwaadsprekerij, moord en noem maar op. Dit heeft niet alleen met handen wassen te maken. Dit zijn al 2 voorbeelden die aangeven dat de liefde van de mens het meest belangrijke is voor rein of onrein.
Ik kan ook een voorbeeld aanhalen uit het Oude Verbond, waarin ook daar aangegeven wordt dat het hart het meest belangrijke is. In Jesaja 29:13 bijvoorbeeld:

De Heere zei:
Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond
en zij Mij eren met hun lippen,
maar hun hart ver van Mij houden,
en hun vrees voor Mij
slechts een aangeleerd gebod van mensen is,

Dit kun je ook weer vergelijken met Mat. 15:3, waarin staat:

Waarom overtreedt ook u het gebod van God door uw overlevering? ( traditie )

Maar dit is niet alles, ook over offeren van dieren wat voorkomt in het Oude Verbond, wat ook een uiterlijke handelen is net zoals het eten en drinken van spijzen, wordt bij de profeten aangekaart. Ik kom daar zo nog op terug met voorbeelden!

Want wat heeft het voor zin alleen rein voedsel te eten, als het hart nog niet rein is? Als het hart wel rein is, dan is zo’n persoon in eenheid met Yeshua, omdat Yeshua ook rein is in het hart. Er zal geen zondige gedachte komen in het hart van zo’n mens. Er bestaat geen onreinheid meer voor deze persoon, omdat niets in zichzelf onrein is. ( Romeinen 14:14 ) Maar iemand die niet rein is in het hart, voor die kan onrein voedsel zeker onrein zijn! Als je echter in eenheid bent met Yeshua, zal je alleen onreine spijzen nemen om een onrein persoon te begeleiden naar reinheid. Want je weet dan dat er niets onrein is op zichzelf als je zelf rein bent, maar dat een rein persoon niet vanuit zichzelf onreine spijzen tot zich neemt, omdat het niet in eendracht is met de reinheid van Yeshua.

Hiermee geef ik duidelijk aan dat ik niet meega met christenen die deze geboden verwerpen. Zeer zeker niet! christenen die zeggen hierdoor alles te mogen eten en drinken, worden bedrogen door hun eigen leer. Als je in het hart nog onreine gedachten hebt van welk soort dan ook, dan is het verstandig ook niet nog eens onreine spijzen tot je te nemen! Onreine spijzen maken je traag, zwaar in lichaam en gemoed, waardoor je geen werk in naasten liefde volledig uit kunt voeren. En dat is ook weer een zonde. Vergeet hierbij niet dat de geboden gegeven zijn toen het volk Israël geestelijk gezien ver van God af waren. Ze werkten 24/7 en hadden geen enkele tijd om zich met geestelijke zaken bezig te houden. En daarbij hadden ze ook de meeste gewoontes en gebruiken overgenomen van een heidens leer. (Zowel in Egypte als in de tijd van de Meden en de Perzen.) Dan is het noodzakelijk om deze geboden op te volgen om zodoende in lichaam en geest weer zuiver te worden. Maar het alleen maar stipt volgen van de geboden brengt de mens nergens, zoals ook al heel snel te zien is in het Oude Verbond! En dan nu nog die voorbeelden. Kijk eens naar Spreuken 21:3 waarin staat dat God liever heeft dat je eerlijk en rechtvaardig handelt, dan dat je een uiterlijke offer brengt. Het handelen is weer innerlijk. Kijk eens naar Prediker 4:17 waarin weer gesproken wordt dat een uiterlijke offer dwaas is, als je innerlijk slecht handelt! Kijk eens naar Hosea 6:6, waarin staat dat het liefste wat Hij wil, is liefde, barmhartigheid, genade, hoe je het ook maar wilt vertalen. Maar geen uiterlijke offers, want daarin raak je niet vertrouwd met de liefde van God! Critici zeggen nu natuurlijk meteen dat offers niets te maken heeft met je eet en drink gewoonten. Euhh, ja dat klopt. Maar ik wijs hier op rein en onrein en dat alles wat uiterlijk tot je komt niet onrein hoeft te zijn als je in eendracht bent met de liefde van Yeshua, maar dat alles wat in je hart zit en onrein is, je daadwerkelijk onrein maakt! Dus in die zin heeft het zeer zeker met elkaar te maken! Hosea 6:6 vindt ik daarin nog het meeste spreken.

Nog een voorbeeld.
Als je onreine spijzen tot je neemt en zeker teveel tot je neemt, dan verenig je jezelf meer met de materie. Je geest wordt dan namelijk zwak en hierdoor komt er in je hart allerlei onreine gedachten naar voren. Het wekt onreine gedachten op.
Neem als voorbeeld alcohol. Hoeveel leed heeft alcohol wel niet veroorzaakt? Als dan een christen zegt dat alles rein is, hoe kan alcohol dan zoveel leed veroorzaken? Ik zeg dan:

“Alcohol is onrein op het moment dat je teveel ervan neemt.”

Maar omdat het onrein is als je teveel hiervan neemt, is het in eerste instantie al onrein. Maar, een glas rode wijn in gematigde vorm opent wel je hart en juist het hart moet opgeschoond worden van allerlei verkeerde gedachten. Dus als je met een anti liefde zit en je spreekt hierover met een broeder of zuster onder een glas rode wijn, dan kan dit sneller ter sprake komen, want de wijn blokkeert het verstand die er altijd voor zorgt je hart verborgen te houden. Drink je teveel, dan zal ook dit weer onreinheid binnen brengen. Hetzelfde met onrein vlees.
Stel, wat ook samenhangt met de eerste verzen van Romeinen 14, je leeft stipt naar de geboden. Een medemens komt naar je toe en vraagt uitleg over de leer, want deze medemens is zwak in geloof. Deze nodigt je uit in zijn huis en je accepteert de uitnodiging, want je wilt graag je medemens helpen om sterker te worden in geloof. Bij binnenkomst krijg je volgens jouw leer, onrein voedsel voorgeschoteld. Wat doe je? Zeg je tegen je zwakke broeder:

“Sorry, mijn geloof verbied mij dit te eten. Als je de leer die ik hanteer wil leren, verander dan je eetgewoonte en dan kom ik wel weer bij je terug!”

Of schuif je aan, eet met je broeder mee en begint langzaam je broeder te vertellen over jouw leer? Welk wat deze 2 gevallen zal het beste zijn? In het eerste geval zal je zwakke broeder alleen maar zwakker worden, want die is vernederd in zijn eigen huis. Hij nodigt je uit, maar jij beledigt hem en verteld letterlijk dat hij onrein is in zijn eigen huis. Is dit naastenliefde? Nee, want een grotere belediging dat dit kan ik me haast niet voorstellen!

Het gaat om liefde in het hart. Waar staat je liefde t.o.v. je medemens en t.o.v. God. Als jouw liefde rein is en oprecht, dan is alles rein. Je bent dan 1 met Yeshua. Is je hart niet rein in liefde, dan is het raadzaam onreine spijzen te vermijden, want dat maakt je alleen maar onreiner door traagheid, zwakheid en daardoor steeds meer onreine gedachten te hebben om je vlees nog meer te verzadigen. Wordt je namelijk traag in vlees door onreine spijzen, dan zoek je steeds meer naar een verzadiging van het vlees/lichaam. Ik vind het echter jammer dat deze o zo bekende rode draad van liefde, die wel duizenden keren omschreven is in zowel het Oude Verbond als het Nieuwe Verbond, zo gemakkelijk in tradities vergeten worden, zowel bij christenen, die een meer Griekse traditie hebben als Messiaans belijdende. En dit laatste heeft mij wel verbaasd.

Torah betekent lering en geen wet, zoals de christenen dat noemen. Het zijn leefregels. Zo van:
“Als je met je handen aan een hete kachel komt, dan kun jij je handen pijn doen, dus is het verstandig dit niet te doen.”

Maar als deze persoon het toch doet, omdat hij het niet geloofd, is deze dan meteen verdoemd? Nee, hij is wel wijzer geworden, want hij weet dat de verteller een wijs persoon is, want het deed inderdaad pijn. De verteller waarschuwde deze persoon, omdat hij veel liefde heeft voor deze persoon. Hij wilde niet dat hij pijn zou lijden. En aangezien God veel meer liefde heeft voor ons dan wij ooit liefde kunnen hebben, heeft Hij ook deze leefregels gegeven, zodat wij zuiver en sterk kunnen zijn. Maar de grootste leefregel is en blijft de liefde in het hart van de mens. Dit staat in het Oude Verbond en in het Nieuwe Verbond! Deuteronomium 6:5,6

5 Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht. 6 Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn.

Mat. 22:36-40. Misschien handig om eens na te denken over vers 40:

36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dit is het eerste en het grote gebod. 39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Ik zeg dus niet ( om misvattingen te voorkomen ) dat christenen of Messiaans belijdende geen liefde hebben. Zeer zeker niet! Ik zeg alleen maar dat ik het niet eens ben met christenen die het Oude Verbond vanwege het rein en onrein verhaal verwerpen en het niet eens ben met Messiaans belijdende die zeggen de wet stipt op te moeten volgen, want anders…

Er is maar 1 leefregel die stipt opgevolgd moet worden en dat is de regel van liefde. Daarin ligt het Koninkrijk Gods; niet om wat je eet of drinkt. Maar nogmaals, het is raadzaam onreine spijzen te vermijden als je zelf onrein bent. En sorry dat ik het zeg, maar ik ben nog niemand op deze aarde tegengekomen die 1 is met de liefde zoals Yeshua dat geleerd heeft! Voor mezelf weet ik ook dat ik nog het één en ander bij te spijkeren heb in mijn liefde tot mijn naasten en tot God boven alles. Beter dan dit kan ik mijn mening hierover niet vermelden. Dan maar een iets langere blog.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Mark, op zichzelf vind ik dit een aardig verhaal, echter haal je hiermee de belangrijkste principe van JHWH onderuit. Het is Zijn woord en Zijn wet, dat is onveranderlijk en voor eeuwig,
    JHWH heeft genoeg uitgelegd wat een mens kan eten of wat bedoeld is om te eten en wat niet. Paulus heeft het tegen een groep mensen die de wet doen en vanzelfsprekend geen onrein eten eten en daar gaat het hier daarom ook niet, maar om de mensen van die groep elkaar te accepteren als 1 heilig volk met 1 God. Niet naar elkaar (die gelooft in Yeshua en de geboden doen) te kijken van wie weet het meest of wie is het meest maar om zich te verblijden en die naaste lief te hebben.
    Maak niet de fout om de wet in te vullen naar menselijke waarden of naar onze tijd, door de wet te veranderen let op Math 5:19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.Het hele 'oude' testament staat vol van gebeurtenissen van wat er gebeurd met mensen die bewust de wet overtraden, Er is maar 1 ding belangrijk => 4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen. Als er iets is wat tegen Zijn Tora ingaat dan is het fout vertaald of verkeerd begrepen. God liegt namelijk niet.
    Ray William

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ray,

      Je haalt goede punten aan, maar ik vrees dat je niet geheel de boodschap begrijpt die ik bedoeld heb. Allereerst Math 5:19. Daar heb je een goed punt. Diegene die de Torah aan anderen leren zonder zelf de Torah op te volgen, hebben een serieus probleem. Vanuit mijn kant gezien schrijf ik mijn gedachten op omtrent de Leer en ieder is daar vrij om het aan te nemen of niet. Mijn bedoeling ligt niet in leraar zijn in Godsdienst. Als dat mijn bedoeling was, dat liet ik mijzelf daar wel voor betalen en zocht ik wel carrière in dit beroep. Dit alles speelt bij mij in geen geval. Maar terug naar het onderwerp zelf; In je eerste zin haal je al iets aan wat ik anders zie. Je hebt het over 'wet'. Zijn Woord is onveranderlijk, dat spreek ik niet tegen! Maar Zijn Leer is geen wet, het is een Leer en in deze Leer staan leefregels. Hoe moet je kinderen opvoeden die in het begin staan en hoe voed je kinderen op die al redelijk volwassen zijn? Zie je het verschil? Denk je nou echt dat onze Schepper geen verschil ziet tussen geestelijk kind zijn en de potentie voor geestelijke volwassenheid? En waar ligt deze geestelijk volwassenheid in? In het navolgen van liefde! Yeshua als de levende Torah Zelf, heeft de pad van liefde getoond en die moeten we navolgen. De Torah zoals wij die kennen in het Oude Verbond geeft de stappen aan om te groeien vanuit wereldse liefde naar geestelijke liefde. Dus de Torah kan en zal nooit of te nimmer opgeheven worden, want vandaag de dag is de mens nog wereldser dan in de tijden van het tot stand komen van het Oude Verbond! En daar doel ik op in mijn blogs en ik heb ook een samenvatting geschreven als artikel voor de website van mijn zus en mijzelf; http://www.ouryeshua.com/artikelen/wetten.html Daar omschrijf ik het misschien nog iets duidelijker. Het belangrijkste punt is, is dat je God niet moet zien als een onverbiddelijke rechter. Hij is een Vader ( Abba ) die als enige doel heeft Zijn kinderen in het Vaderhuis te krijgen en om dit voor elkaar te krijgen, is opvoeding een noodzakelijkheid! Vandaar de regels in het Oude Verbond en de absolute nadruk van liefde in het Nieuwe Verbond. En beide Verbonden tellen even zwaar, maar moet wel juist geïnterpreteerd worden! Elke handeling tegen de liefde in is een breuk tegen het Oude verbond. Nu kun je jezelf afvragen, 'is het eten van onrein voedsel een breuk in liefde?' Mensen die leven volgens een wet, zoals ook jij omschrijft, zegt ogenblikkelijk 'ja'. Ik daarentegen zeg; 'eet je onrein voedsel waardoor je hart ook onrein wordt, omdat je geestelijk nog een kind bent, dan zondig je tegen Zijn leefregels.'Maar vraag jezelf eens af hoe het eten van onrein voedsel ooit je hart aan kan tasten, als je hart in liefde staat? En daarbij nog eens gezegd zoals in dit blog, ik ben niemand, inclusief mijzelf, nog tegengekomen wiens hart volledig in liefde staat, dus ook voor mij is het raadzaam onrein voedsel te laten staan! Maar dit heeft een reden, zoals een vader ook een reden heeft voor de regels die hij oplegt aan zijn kinderen, die nog onwetend zijn en moeten leren. En dat is de boodschap die ik hier probeer uit te leggen en op de website. Zie onze Schepper als een zorgzame Vader, niet als een Rechter. Waar je liefde ( tot onze Schepper ) naar uit gaat, zul je ook ontvangen...

      Bedankt voor je reactie.

      Mark-Jan

      Verwijderen