zaterdag 14 november 2015

Wat wij zelf gecreëerd hebben

Het lijkt wel of er al meer schietpartijen komen in de VS op scholen, waar iemand ineens meent anderen te moeten vermoorden, omdat de schieter het niet eens is met de wereld, of misschien puur voor de ‘fun’ of it, om zich vervolgens zelf van het leven te beroven.
Ik heb eens een artikel gelezen op de NOS site met als onderwerp dat er een wapenwinkel vlak naast een school geopend is in Virginia. Ik geloof naast een basisschool. Ik dacht bij mezelf: ‘ze leren het ook nooit’. Onderop dit artikel was een filmpje te zien, waar de eigenares van deze winkel aan het woord was en ook een eigenares van een schietschool. Laatstgenoemde kon melden dat het aantal aanmeldingen flink gestegen is. Iedereen wil zichzelf immers verdedigen. Maar ze maakte ook een andere opmerking; namelijk dat de wapens zelf anderen niet doden, maar dat mensen dit doen. Dus kleine kinderen die een wapen van pappie toevallig in handen krijgen schieten zichzelf of een ander spelend kind doelbewust dood. Maar natuurlijk!

“Heb je vijanden lief” (Mt. 5:44)

Hoe kun jij je ooit hier aan houden als je met een wapen rondloopt?

“En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.” (Mt. 10:28)

Ik denk niet dat iemand die een wapen koopt deze zin ooit gelezen heeft.

Ik wil terugkomen op die ene uitspraak van de eigenares van een schietschool – en daarmee een sprongetje maken naar ons eigen kikkerland, die naar mijn mening de duistere dagen ingaat en niet alleen letterlijk – “De wapens doden de mensen niet, mensen doden mensen.
Met deze woorden wil ze dus zeggen dat een verbod op wapens niets uitmaakt. Hier ben ik het niet mee eens! Als er namelijk geen mogelijkheid is om een wapen te kopen, zo gemakkelijk als dat in de VS wel mogelijk is, dan zal iemand die met een satanische idee rondloopt lang niet zo veel moeite willen doen om toch een wapen te krijgen. In de VS is die mogelijkheid er. Dus, de drempel om er één te krijgen is er niet waardoor dit soort schietpartijen onvermijdelijk zijn.

Met wat er in de VS gebeurd als voorbeeld, wil ik een aantal voorbeelden aanhalen die ook bij ons van toepassing zijn. Opvoeding bijvoorbeeld.
Als technisch helpdesk medewerker voor 2 verschillende ISP’s (internet service providers) heb ik aardig wat moeders en vaders aan de lijn gehad. Zo heb ik meerdere malen iemand aan de lijn gehad die belde over een zeer hoge factuur en wilde weten waarom dit bedrag zo hoog was. Het bedrag kan hoog oplopen als bijvoorbeeld naar 0900 nummers gebeld wordt, of wanneer er films gehuurd worden via de videotheek. Dit was dan ook altijd de reden van de hoge kosten, maar vaak zonder medeweten van de ouders. Want diegene die de 0900 nummers bellen – en dan de speciale – of diegene die de films huren – ook de speciale – zijn over het algemeen zoonlief en soms ook dochterlief. Ik heb dit bedrag wel eens op zien lopen tot 300 euro extra kosten of zelfs nog hoger. Is dit goed? Nee. Ligt het aan de opvoeding? Nee, dat hoeft niet. Je kunt je zoon of dochter best goed opvoeden, maar dat toch dit gebeuren jou overkomt. Waarom? Omdat de mogelijkheid daar is. Was die mogelijkheid er niet, dan was het ook niet gebeurd. Nu hebben zonen en dochters natuurlijk ook vrienden en vriendinnen, waardoor je dit niet uit kunt sluiten. Toch haal ik dit aan om aan te tonen in wat voor een wereld wij leven en in wat voor een wereld wij onze kinderen plaatsen …

Je ziet ook dat aanrandingen en andere seksuele handelingen op steeds jongere leeftijd gebeurd. Je hoeft alleen maar de TV aan te doen – die bij de meesten de hele dag aanstaat – en de kinderen zien genoeg wat lustig is voor het oog. En juist de TV heeft de opvoeding overgenomen van de ouders …

Leedvermaak staat tegenwoordig ook centraal. Waar je vroeger nog leuk af en toe naar een humoristische programma of film kon kijken, is dit nu niets anders dan leedvermaak. Hoe harder iemand valt of te grazen wordt genomen, hoe harder er gelachen wordt. En zo gaan kinderen ook met elkaar om; leedvermaak en lachen om het leed van anderen. Geen wonder dat er onder kinderen zoveel zelfmoord gepleegd wordt, een term die bij kinderen helemaal niet in het woorden boek voor zou moeten komen! Bij volwassen natuurlijk ook niet, maar bij kinderen al helemaal niet! En toch gebeurd het veel.
Waar zie je nu nog kinderen buiten spelen en de spelletjes doen die de kinderen vroeger deden? Als ik kinderen buiten zie spelen, dan is dat vaak voetbal of oorlogje spelen. Als ik naar mijn eigen jeugd kijk, dan was ik altijd buiten. TV keek ik alleen in het weekend en als er een leuke kinderprogramma erop was. Als ik die nu vergelijk met die van vroeger, dan zit daar wederom een enorm verschil in. Er is o.a. veel geweld bij gekomen. Wij hadden thuis ook nooit een computer. Weet je wanneer ik mijn eerste computer had? Dat moet in 2003 of 2004 geweest zijn, toen ik nog maar net hier in Hengelo kwam te wonen. In 2007 ben ik begonnen bij een ISP, dat is dan wel weer grappig. Maar los daarvan, ik had het niet nodig en dus gebruikte ik het ook niet. Nu? Als je geen computer in huis hebt, dan kun je je kind niet eens naar school sturen! Huiswerk gaat digitaal en nu verneem ik ook dat de digitale lessen standaard gaat worden al op de basisscholen. Goed voor de ontwikkeling van de ogen van jonge kinderen, de hele dag turen naar een beeldscherm. Ik denk dat ik maar weer ga solliciteren bij een opticien, daar gaat veel meer werk in komen …

Ik vind het eigenlijk ook niet verwonderlijk dat er steeds meer basisscholen dicht gaan, omdat er steeds minder kinderen zijn. Carrière speelt natuurlijk een rol, maar als ik naar mijzelf kijk, dan ben ik ergens blij geen kinderen te hebben.

En dan de tradities!
Ik had even een opstapje nodig in de vorm van de reden waarom iets gebeurd wat niet juist is en in hoeverre wij daar zelf verantwoordelijk voor zijn in de mogelijkheden die wij zelf gecreëerd hebben.
Ik ben altijd vrij hard tegenover Jehovah’s Getuigen, maar op dit punt moet ik ze een pluspunt geven. Zij zien wel de oorsprong van eigenlijk alle christelijke feesten die een heidense oorsprong hebben en daarom vieren ze dit niet, omdat dat tegen Gods Woord ingaat. Ik ga niet alle feesten aanhalen, maar slechts één christelijk feest.

Vroeger deed ik overal aan mee, want het was traditie. En wat iedereen doet, doe jij ook en vooral omdat je simpelweg niet beter weet. Laten we de volgende tradities eens heel kort onder de loep nemen en weer vergelijken met de opvoeding en geloof, te weten: sint maarten; sinterklaas en kerstmis.



Sint maarten
Vroeger liep ik ook door de straten huis aan huis aan te bellen en liedjes te zingen voor snoep op 11 november. Oh ja, ik had ook nog een lampion in mijn handen. Op die dag leren wij onze kinderen dat als je goed je best doet en een mooi liedje zingt, dat je dan snoep krijgt die je later lekker op mag eten. Hoe mooier je zingt, hoe meer je krijgt. Schooien volstaat ook wel als term van dit handelen. Maar het ergste vind ik persoonlijk de opvoeding naar onze kinderen toe, dat wij dit leren aan onze kinderen. Werelds gezien volstaat deze opvoeding, maar geestelijk in geen geval! En nu ik het toch over geestelijk heb, laten we even kijken waar deze traditie vandaan komt.
Oké, via Google gezocht en vele mogelijke oorsprongen gevonden, maar geen Bijbels oorsprong. Ja, ik zag een referentie naar Lucas 11:33. Maar wat heeft dat te maken met kinderen die langs deuren lopen te schreeuwen (oh ja, zingen) om snoep? In Lucas 11:33 staat zoveel als ‘diegene die licht heeft, zet het op de tafel, zodat iemand die binnenkomt, licht kan zien.’ En dat wil naar mijn mening weer zoveel zeggen als ‘iemand die de waarheid in zich heeft, laat die dit licht niet in de kelder branden, maar helder op de tafel zodat ieder die binnenkomt dit licht aan kan nemen en er zich aan kan verwarmen.’ Hele goede vergelijking met koeien die staarten hebben, dus, genoeg over dit onderwerp. De volgende!

Sinterklaas
1 van de 10 geboden van Mozes:

‘Gij zult geen valse getuigenis spreken tot uw naasten.’

Als je niet doet wat goed is, dan krijg je de roede van zwarte piet en ga je mee in de zak van sinterklaas terug naar Spanje.
Niemand bekent met deze vorm van opvoeding? Vast wel! Waarom zou een klein kind bang zijn voor sinterklaas? Maar waar dit al een grote leugen is die wij onze kinderen voorhouden en dit blijkbaar heel normaal vinden, is een nog grotere leugen dat wij onze kinderen willen laten geloven dat sinterklaas echt bestaat als zijnde hoe wij hem presenteren. En als een kind er dan, op wat voor een manier dan ook, erachter komt dat zijn/haar eigen ouders keihard tegen hun gelogen heeft, dan verwachten wij dat het kind er misschien een paar dagen, hooguit een week, hier last van heeft, maar gezien de vergevingsgezindheid van een klein kind het wel bijdraait. Moet je als volwassen zijnde zo’n grote leugen opsteken tegen een mede volwassene. De wereld is te klein! Maar nee, wij vinden het normaal tegenover kinderen …

En nu zullen misschien moeders en vaders zeggen: “Ja, maar zo gebruik ik dit feest niet hoor.” Maar natuurlijk! En als je toch bezig bent op je linkerschouder te kloppen, klop dan ook meteen op je rechterschouder, zodat je nog tevredener over je eigen handelen kunt zijn …

Even een klein stukje uit WikipediA:

Het rijden over de daken wijst mogelijk naar de Noordse oppergod Odin, die deze kunst ook beheerste (zie ook Wilde Jacht en Schimmelrijder). Nicolaas' uiterlijk zou ook overeenkomen met het uiterlijk van Odin.[21] Odin reed op een schimmel, de achtbenige Sleipnir, waarmee hij door de lucht vloog.

De cadeautjes voor het paard van Sinterklaas, die voor de kachel worden gezet zodat ze door de schoorsteen meegenomen kunnen worden, verwijzen naar de offers die aan de god werden geschonken.[bron?] (Vreugde)vuren werden vervangen door een vuur, open haard.

Er bestaan geen historische documenten die een oorsprong uit de Germaanse mythologie aantonen, maar Germaanse elementen kunnen toch niet klakkeloos worden genegeerd.[22]

Kortom, in geen geval een feest van God, maar een heidens feest, wat zijn oorsprong heeft van het brengen van offers aan een heidens god. Maar wij mensen willen het liefst onze heidense tradities – die een satanische oorsprong hebben – dan de liefdevolle geboden van God! Kijk, voor mensen die heidens zijn en niet geloven in God, daarvan kan ik het nog begrijpen. Ook al liegen ook zij tegen hun kinderen betreft sinterklaas. Maar voor de mensen die wel geloven schrijf ik dit, om aan te tonen dat ze toch echt met pure afgoderij bezig zijn. Dus, met keihard liegen tegen je kind en afgoderij …

Kerstmis
En dan onze kerst.
Ja, wat moet je daar nog over zeggen? Ten eerste kan ook ieder gelovige, die zich ook maar een klein beetje bekent maakt met de Bijbel, weten dat Yeshua (Jezus) nooit of te nimmer geboren kan zijn in die periode. In Lucas 2:8 staat onder andere dat de herders buiten waren in de nacht. Ook in Israël is het eind december daar te koud voor. Ten tweede, waar in de hele Bijbel staat dat wij de geboorte van Yeshua moeten vieren? Nergens! Waar komt het kerstfeest vandaan? Constantijn!
Even weer een stukje uit WikipediA:

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (= de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.


Dus, ten eerste staat nergens in de Bijbel dat wij Zijn geboorte moeten vieren en ten tweede is het oorspronkelijk een verering van de zonnegod. En ten derde wordt de kerstboom, die wij ook gebruiken, al ten tijde van Jeremia aangeduid als een heidens gebruik (Jeremia 10:1-4). Dat is dus al 3 keer tegen het Woord van God in! Geen afgoderij; geen uiterlijke verering en niet de feesten van heidenen overnemen!

Traditie! Iedereen doet het en dus volgen wij met z’n allen!

“Het is beter alleen te wandelen dan met een groep die de verkeerde kant opgaat.”

Mooie tekst. Vergelijkbaar Bijbeltekst in Mt. 7:13-14:

Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Er zijn 2 mogelijkheden. Meegaan met de groep, of, niet meegaan met de groep.
Ikzelf doe niets meer aan christelijke feesten, zelfs niet aan verjaardagen en ook niet aan oud en nieuw. De keuze is aan ieder persoon zelf. De wereld ( Satan ) heeft heel erg goed zijn best gedaan om de wereld te laten geloven dat met tradities niets mis is. Maar als je naar deze 3 tradities kijkt, zie je dat wij hierdoor een slechte voorbeeld geven naar onze kinderen toe, door ze te leren schooien voor snoep, liegen door te zeggen dat Sinterklaas bestaat en daardoor een zeer grote invloed heeft op een jong kind en een feest instellen welke oorspronkelijk een verering is van een zonnegoed. En dan nog beweren dat schooien, liegen en afgoderij niet tegen Gods wil ingaan…

Dat Uw wederkomst spoedig mag komen!


Shalom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten