maandag 16 november 2015

Wat je zoekt zal je vinden

Reden voor deze titel is overigens het volgende; normaal zegt iemand: “je vindt wat je zoekt.” Maar als je hart het verkeerde zoekt, vindt het ook het verkeerde. Maar als je zegt 'wat je zoekt zal je vinden', dan komt hetgeen wat je vindt overeen met wat je zoekt...Als het hart eigenliefde zoekt, dan zal het die vinden, maar als je liefde zoekt, dan kun je deze ook vinden als je de juiste weg bewandeld. Als jij alleen maar dat naar je toe trekt wat in je eigenliefde zit, zal je vinden wat in je hart zit. Maar als jij een gemis in je hart constateert, bijvoorbeeld ware liefde, dan ga je daarnaar zoeken, en als je de juiste weg bewandeld, ook vinden. 


Romeinen 2:5,6 ( eigen vertaling CJB )

‘Maar door uw eigenwijsheid, door uw berouw loos hart, stapelt u toorn op voor uzelf, op de dag des toorns, wanneer Gods rechtvaardig oordeel zich openbaart; want Hij zal ieder dat loon geven vergelijkbaar met zijn daden.’

Het was even zoeken, maar een goed voorbeeld heb ik dan gevonden bij deze tekst. En dan heb ik het voornamelijk over het laatste gedeelte; ‘want Hij zal ieder dat loon geven vergelijkbaar met zijn daden.’ Zie het als een spiegel; als jij toornig bent tegenover anderen, dan zal God jou ook oordelen vanuit Zijn toorn. Je kent de uitspraak van Yeshua wel;

‘oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld wordt, want met het oordeel waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zult gij gemeten worden ( Matt 7:1,2 )

Dit zijn voorbeelden hoe wij omgaan met anderen en hoe we daar op beoordeeld worden. Maar, we vergeten iets. Yeshua heeft gezegd dat er 2 geboden zijn uit de Torah die het belangrijkste zijn, namelijk liefde tot God boven alles en je naasten als je zelf. Nou, als deze voorbeelden ons duidelijk tonen dat met een foute liefde voor onze naasten onmiddellijk tot gevolg heeft dat God, onze aller Schepper, ons op dezelfde manier gaat behandelen zoals jij een ander behandeld, hoeveel temeer naar God toe? Als jij God als een onverbiddelijke Rechter ziet, dan zal Hij ook een Rechter voor je zijn. Als jij God als een toornige Schepper ziet, dan zal je ook te maken krijgen met Zijn toorn. Het beeld dat jij vormt van God, die zal dan ook een God voor je zijn en niet eerder totdat jij dat beeld in jezelf veranderd hebt, kan God tegenover jou een ander karakter aannemen. Als jij angst hebt voor God, dan kan Hij niet als een liefdevolle Vader naar je toekomen. In mijn verslag over het parabel van een zaadje gaf ik ook de Bijbeltekst aan;

Velen zijn geroepen, slechts weinigen uitverkoren.’ ( Matt 22:14 )

Alleen geloven in Yeshua is niet genoeg, ondanks dat de christenen je wil laten geloven dat het wel genoeg is. In Jakobus 1:22-26 staat bijvoorbeeld het volgende:

‘En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende. Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel; Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was. Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen. Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.’


Dus alleen geloven is niet genoeg. Alleen Yeshua aannemen is niet genoeg. Ik heb Yeshua aangenomen, maar als ik ondertussen mijn medemens bedrieg voor eigen welzijn, dan heb ik niet Zijn Leer aangenomen van liefde. Dan is het beeld wat ik heb van God geen juist beeld en daardoor kan God mij dan ook niet benaderen zoals Hij dat wil, namelijk als liefdevolle Vader. Niet eerder totdat ik ( in dit voorbeeld ) mijn handelen wijzig en erken dat ik zondig ben geweest, kan Yeshua genade geven en mij aannemen. Dan heb ik namelijk Hem aangenomen door mijn handelen, zodat Hij Mij aan kan nemen als een kind van God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten