vrijdag 29 maart 2013

Waarom is er geen liefde




Het grappige is dat ik dit onderwerp kies naar aanleiding van het lezen van een oud Suske en Wiske stripboek die ik onlangs gevonden heb tussen oude spullen. De titel van dit stripboek weet ik niet, want de voorkant mist evenals de eerste pagina. Maar het verhaal gaat wel over het verschil tussen de mensen die alleen maar bezig zijn met elkaar uit te buiten om zelf zo snel mogelijk geld te verdienen en kleine wezens van een andere planeet, waar eendracht en saamhorigheid de basis is van hun leven.

Ik kan me nog een training herinneren via een oude werkgever, waarbij we verkoop training kregen. Deze trainer vertelde met de volste trots hoe hij een verkoop binnenhaalt, zonder te denken aan de financiële situatie van de klant. Dat interesseerde hem in geen geval. Sterker nog, vol trots vertelde hij dat hij een kennis overgehaald had tot een koop, waardoor deze kennis in grote financiële problemen kwam. En toen wist ik weer waarom ik nee gekozen heb tegen de verkoop.

Maar dit is niet alles. Ik kan me nog een chat gesprek herinneren met een studente psychologie, dat was nog in 2004. Dit was op een moment dat ik net een paar jaar tot geloof ben gekomen. Daarvoor was ik zelf bezig met praktische psychologie, waarvan ik een boek daarover geleend had van mijn vader. Waar je denkt dat mensen geen hart meer van liefde hebben en dat dit het gevolg is van de harteloosheid van de wereld, wil ik toch wijzen op de veroorzaker van deze harteloosheid! Ten eerste verteld de psychologie eerst aan jezelf te denken, dan aan een ander als het een voordeel is voor jou. Is het een nadeel, laat je naaste dan maar over aan de geleerde instanties om deze te helpen. Maar is iemand in behandeling bij zo’n instantie, dan mag deze persoon ook haar verhaal niet doen aan mensen die niet gekwalificeerd zijn! Ik heb in het verleden eens langdurig contact gehad met iemand die onder behandeling stond bij een psycholoog. Deze persoon was bestempeld als niet tot amper geneesbaar en moest de rest van haar leven medicijnen nemen en maar half werk kunnen verrichtten. Maar waar zij sessies had van een uur, sprak ik vaak veel langer met haar. En aangezien ik net met geloof bezig was en hier een genezing in zag, en zij erg gelovig was, werd zij door deze gesprekken voornamelijk over geloof, toch steeds beter en hoefde zij steeds minder medicijnen te nemen. Dat viel uiteraard op bij haar psycholoog die haar vroeg wat er veranderd was. Toen zij hem vertelde over de gesprekken met mij, werd haar meteen verboden nog langer contact met mij te hebben! Dit verbod heeft zij toen wel genegeerd, maar het zegt veel over de doelstelling van de psychologie. Dit geschiedde vele jaren geleden.

Terug naar mijn chat gesprek met de studente psychologie. Ik, als een kind zo blij dat ik een nieuw geloof gevonden had, vertelde haar dat er maar 1 waarheid is, en dat is God. Als reactie daarop kreeg ik een bericht terug dat er vele waarheden zijn, namelijk dat ieder zijn/haar eigen waarheid heeft. Of beter gezegd, zij geloofde niet in een universele waarheid, omdat ieder zijn eigen beleving heeft. En daar begint het probleem! Hoe kun je nu saamhorig zijn, als ieder alleen maar vecht voor zijn/haar eigen waarheid? En wat voor de één waarheid is, hoeft voor de ander dus geen waarheid te zijn. Op deze manier krijg je ook snel het zogenaamde ‘hokjesgeest.’ Ieder kan zich ook heel gemakkelijk verdedigen door te zeggen: ‘dit is mijn waarheid, hoe durf jij tegen mijn waarheid in te gaan, als dit niet jouw waarheid is!’ Sterker nog, hoe kun je een universele wet hanteren zonder een universele waarheid? Dat de huidige wet gebaseerd is op maatschappelijke waarden en niet op een universele waarheid, dat is helder. Ten eerste is dit helder omdat de wet vaak veranderd. Ten tweede is dit helder, want er wordt gehandeld en geoordeeld op ervaringen vanuit de praktijk, zonder de daadwerkelijke oorzaak van een misdrijf te kennen. Dit kun je namelijk alleen maar kennen, als je één bent met een universele waarheid, die nooit veranderd en 1 is, namelijk onze Schepper. Wat is weer de basis van God? Liefde en juist liefde is weer deze universele waarheid. En juist deze liefde is wederom erg ver te zoeken. Cirkel weer rond. Maar in liefde ligt wel oorzaak en gevolg, voor elk probleem. Ken je deze liefde niet, dan zal je nooit een duidelijk beeld kunnen krijgen van de oorzaak van een bepaald probleem/misdrijf en noem maar op. En dan zeg ik niet dat mensen die op de rechterstoel zitten geen liefde hebben, nee, dat zeg ik niet. Ieder mens heeft zijn eigen liefde, dus ieder mens heeft wel degelijk zijn eigen waarheid. Maar voor de wereld houdt het daarmee op, voor mij dus niet. En dat is een groot verschil! Ben je niet 1 met de liefde vanuit God, dan ben je niet in staat een juist oordeel te kunnen geven.

De huidige ingeprente individualiteit brengt echter verdeeldheid. En waar verdeeldheid is, daar is ook jaloezie, afgunst wat oploopt tot haat en ga zo maar verder. Er is geen eenheid. En als je denkt dat in geloof eenheid zit, moet ik helaas zeggen dat daar juist de grootste verdeeldheid heerst! Een goed voorbeeld……

Maar wat is dan de juiste eenheid? Zullen we deze verdeeldheid dan niet altijd behouden, omdat het belang van elk individu zo hoog staat? Ja, op de manier zoals het nu gaat wel. Maar waar het geloof zoveel verdeeldheid veroorzaakt, leert de Bijbel juist wel deze eenheid. En wel als volgt;

Johannes 15 vanaf vers 9, Yeshua die zegt

Net zoals mijn Vader mij lief heeft gehad, heb ik u ook lief gehad; dus blijf in mijn liefde. Als u in mijn leer[1] blijft, dan zult u in mijn liefde blijven- net zoals ik mijn Vaders leer behield en in zijn liefde blijf. Ik heb u dit gezegd, zodat mijn vreugde in u mag zijn, en uw vreugde compleet zal zijn.
Dit is mijn leer: dat u elkaar blijft liefhebben, zoals ik u lief heb. Niemand heeft een grotere liefde dan een persoon die zijn leven ondergeschikt maakt voor zijn vrienden. Jullie zijn mijn vrienden, als u doet wat ik u geleerd heb. Ik zal u niet langer slaven noemen, want een slaaf weet niet waar zijn meester voor staat; maar ik noem u vrienden, want alles wat ik gehoord heb van mijn Vader, heb ik u bekend gemaakt.
( Zie ook weer Galaten 3 vanaf 26 t/m 4:7, ook omschreven in mijn artikel ) En dan ook nog even vers 17 van Johannes 15: Dit is wat ik u leer: Blijf elkaar liefhebben!

Maar elkaar liefhebben is niet alleen die liefhebben die valt onder jouw eigen waarheid!!! En dat is wat tegenwoordig iedereen doet. En daarom is er geen liefde. En daarom zijn wij van God los.

[1]. Ik vertaal hier naar leer, omdat ik ‘wet’ of ‘gebod’ nog steeds een onjuiste vertaling vindt. In een wet of in een gebod zit geen vrijheid in liefde. Torah betekent ook ‘lering’, net zoals het ook geen oud of nieuw testament is, maar oud of nieuw verbond! Zie ook mijn artikel ‘Wet of Liefde’. Command zoals dat in het CJB staat houdt trouwens ook in ‘beheersing’ van de leer! I command this teachings. Ik beheers deze leerstelling. I will command you this teachings. Ik zal u deze leerstelling leren beheersen??

Tot de volgende keer.

Mark-Jan Koster 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten