maandag 5 oktober 2015

Kennis

Diegenen die mijn verslagen wel eens lezen, op blogspot, website of facebook, die leest over het algemeen verhalen waarin ik mijn mening schrijf over bepaalde onderwerpen gerelateerd aan geloof. De laatste tijd vooral over de Thora en hoe ik die zie en begrijp. Ik heb de Bijbel nooit van kaft tot kaft gelezen. Ben wel eens begonnen en ben gekomen tot en met 2 Koningen. In mijn verhalen haal ik de Bijbel ook weinig aan. Toch heb ik wel wat gelezen in bijna elk Bijbelboek en als iemand een bepaalde tekst aanhaalt om daarmee iets proberen duidelijk te maken wat er bedoeld wordt, dan lees ik altijd het hele hoofdstuk van dat boek waar deze vers in staat, om beter te begrijpen vanuit welk verhaal deze geschreven is. Vaak kom ik er dan achter dat je een bepaalde vers makkelijk op een bepaalde manier kan interpreteren, maar als je het hele verhaal leest vaak anders bedoeld is.
Het is handig toch enige kennis te hebben van de Bijbel. Je hoort bijna iedere gelovige dan ook zeggen dat de Bijbel Gods Woord is. Maar zoals het in de Bijbel staat dat je niets hebt aan kennis als je niet de liefde hebt, staat er nergens in de Bijbel dat je niets hebt aan liefde als je de kennis niet hebt! Vanuit dit punt is het vaak wel amusant te lezen hoeveel kenners met elkaar in conclaaf gaan over de interpretatie van een bepaalde tekst en daarbij absoluut niet liefdevol met elkaar omgaan. Ik schrijf nu wel ‘amusant’, maar ‘uitermate triest’ zou een betere omschrijving zijn geweest. Het geeft ook een interpretatie weer van de volgende tekst; ‘de letter dood, de geest maakt het levend.’

De meesten weten ook vanuit welke hoek ik tot geloof ben gekomen. Dit is zeker niet vanuit kerkelijke hoek. Sterker, de kerk wil hier niets mee te maken hebben, net zoals vele christenen en messiaanse gelovigen die zeggen dat God ooit met ons gesproken heeft via profeten en via Yeshua, maar dat is ruim 2000 jaar geleden en toen was het klaar. Daar hebben we het mee te doen. Ik deel die gedachte niet. Mensen zijn bang om geconfronteerd te worden met de waarheid. Dit is niet alleen bij geloof zo, ook bij de normale dagelijks handelen. Als je iets fout hebt gedaan, ook al is het maar een heel klein foutje en iemand wijst je daarop, dan ben je niet bepaald blij. En er zijn dan ook nog velen die dan nog beweren niets fout te hebben gedaan, dat zijn de echte volhouders! Een mens kan heel snel een basis voor zichzelf opbouwen en deze verstevigen, zodat ze niet direct omvallen als iemand er tegenaan trapt. Maar een basis afbreken en een nieuwe bouwen, dat kunnen er maar enkelen. Pas jaren later als iemand diegene aan iets herinnerd wat deze eerst afwees als leugen, kan zo iemand die zogenaamde leugen toch aannemen als waarheid en dit toevoegen aan zijn/haar fundament. Dit komt meestal doordat wij zo veel waarde hechten aan onszelf, dat wij dan ook alleen maar onze eigen waarheid kunnen zien en aannemen. Daar schuilt ook het gevaar voor mensen die kennis verwerven. Hoe meer kennis hoe hooghartiger ze worden en des te meer gaan ze anderen zien als leerlingen en stellen ze zich op als leraren. Probeer jij maar eens een discussie aan te gaan met iemand die zichzelf een leraar(es) noemt over een bepaalde interpretatie van de Bijbel, geloof of andere zaken….Niet!

Kijk alleen maar naar Yeshua hoe Hij het ervan af bracht, Zelfs Hij had weinig resultaat! En toch, na al deze voorbeelden, zelfs waarschuwingen die voor iedereen te lezen is in Mattheus 23, wordt elke waarschuwing hiervoor genegeerd. Misschien vraag je je af waarom ervoor gewaarschuwd wordt? Ik denk dat de kerkelijke schandalen dit duidelijk uitlegt. Een leraar(es) plaatst zichzelf boven zijn/haar broeders en zusters en beleerd hen op zijn/haar eigenwijsheid en ga zo maar verder. Nu is het wel zo, dat als iemand meer kennis heeft van het Woord en die komt iemand tegen die geen kennis heeft, dan kan diegene onderwezen worden en dat is ook naastenliefde. Maar waar zie je dit nog gebeuren? Zo’n leraar zou zichzelf nooit moeten laten prijzen voor een liefdesdienst. Tegenwoordig heb je een mooi huis als leraar(es) zijnde…….

Kijk wederom weer eens naar Yeshua. Iedereen is het er mee eens dat je moet wandelen zoals Yeshua gewandeld heeft, maar niemand doet het en claimen toch ‘wedergeboren’ te zijn, een term die ook naar mijn mening verkeerd opgevat wordt……Hij had nooit 1 cent op zak en trok van plaats naar plaats en werd gevoed door diegene die Hij eerst gevoed heeft. Voor mijzelf ben ik hier wel vrij hard in. Vaak hoor ik mensen zeggen dat ik van mijn hobby ( in geloof ) ook mijn werk moet maken, maar dat houd in dat ik inkomsten moet vragen voor iets wat ik met liefde wil doen. En daar ben ik tegen en zeker als overeenkomstig de stelling is dat je moet wandelen zoals Yeshua gewandeld en geleerd heeft.

Hoe meer ik ontwikkel, des te treuriger ik wordt. Hoe meer kennis ik vergaar, hoe verdrietiger ik wordt. Niet vanwege de kennis, maar vanwege de manier hoe wij tegenwoordig als mens leven en hoe ver dat wel niet staat van Gods Woord…..Ook hoe wij blind gehouden worden. Wij denken alles te weten wat er te weten valt, maar ondertussen weten wij niet eens waaruit wij bestaan, hoe het komt dat je ziek bent en hoe bepaalde ziektes te genezen zijn. Dit kun je niet weten als je alleen naar de materie staart. Dit ligt besloten in de mens zelf en dat is de ziel, niet je lichaam. 2 weken nadat mijn vader de middelen tot zich nam die ik heb voor de genezing vanuit de ziel, kon hij weer normaal eten, omdat de tumor in zijn slokdarm geslonken was. 2 weken! Van de artsen kreeg hij de kans op overleven van 1:5. Na de operatie noemde ze hem een wonder, want de operatie duurde 2 uur korter dan gepland, omdat ze maar een heel klein stukje weg hoefden te halen. Toen ze het geconstateerd hadden, kon hij nauwelijks het avondeten binnen krijgen, omdat de tumor in de weg zat. Nu loopt mijn vader samen met mijn moeder weer vrolijk rond in het bos, te genieten van de kleuren van de bladeren, die al een herfstachtige kleur krijgen. En dat allemaal dankzij Lorber die bereid was Gods Woord aan te horen en te citeren, waardoor het ook mogelijk was dit geneesmiddel te gebruiken ten goede van de ziel en dan maakt het mij niet bepaald uit hoeveel mensen dit satanisch noemen! Ik weet wel dat Satan een held is in vernietigen, maar niet in staat is te genezen. Ja, hopelijk zichzelf……

Ik zou nog wel meer voorbeelden kunnen geven over hoe makkelijk het kan zijn om een bepaalde kwaal te genezen door puur alleen bezig te zijn met de ware mens i.p.v. bezig te zijn met de materiƫle mens. Maar er zijn maar weinig mensen die dit inzien, ook onder gelovigen. Ja grappig, alternatieve geneeswijze wordt door vele gelovigen als occult gezien, maar hoe wil je genezing dan benoemen aan de hand van de door mensen gemaakte chemische medicijnen? Heilig? Natuurlijk zijn er ook alternatieve geneeswijzen waar ik niets mee heb en ook als gevaarlijk beschouw, maar genezing vanuit natuurproducten, zoals voeding, gaat zeker niet tegen Gods Woord, aangezien Hij alles geschapen heeft wat wij nodig hebben, inclusief genezing. ( tot op een bepaald punt )

Kennis is gevaarlijk. Dat is al tegen Adam en Eva gezegd; ‘eet niet van de boom der kennis van goed en kwaad’. Kennis wordt nu alom geprezen, ook in geloof. Wat de gevaren daarvan zijn, heb ik al omschreven. Maar als dat zo is, waarom dan een Bijbel met vele verhalen en uitleggen? Waarom zou Yeshua via Lorber ( voor diegene die daarin geloven ) hebben laten weten wat er precies geleerd is en daarbij vele geheimen van de natuur, van de mens, het doel van God en alles wat je daar kunt lezen, gegeven hebben als kennis gevaarlijk is? Ik lees nu weer eens in Huishouding waar het wandel en handel vertelt wordt van de mensen op de hoogte, met Adam en Eva, de eerste hogepriester Henoch en hoe ze leefden en wat er vertelt wordt. Vooral de woorden van Henoch geniet ik van, daar zit ongelofelijk veel wijsheid in en ook de manier waarop de Vader af en toe naar hun toekomt, ( in de vorm van een engelgestalte zoals Hij dat ook gedaan heeft als Melchizedek die er ook ‘ineens’ was ) hun sterkt, aanstuurt en uitlegt waarom dat gebeurd wat er gebeurd, tot welk doel. Ik geloof dat ergens in Prediker of een andere boek ook staat dat na de wederkomst het zo zal zijn zoals het geweest is. Dat is dus op deze manier. Yeshua kan niet constant aanwezig zijn, want dat wordt dan weer een dwingende liefde. De mens moet altijd de vrijheid blijven houden om zich te ontwikkelen en dat kun je niet als het Woord Zelf recht voor je staat, 24/7. Maar waarom deze kennis geven, als kennis gevaarlijk is?
Ook vanuit deze hoek ( Lorber ) staan er leraren op en daarbij gaat het ook niet zachtzinnig aan toe, bij enkelen. Ook vanuit deze hoek heb ik amper tot geen contacten, vanwege het geven van oordelen, jezelf boven een ander plaatsen tot aan zeggen dat een bepaalde informatie over jou rechtstreeks van Yeshua komt, waardoor je iemand echt de grond in kan knallen tot zelfs kan vernietigen. Waarom toch deze kennis die meer kwaad kan doen dan goed?

Omdat als je wel de rode draad ziet die liefde heet, ook daadwerkelijk kunt genieten van de schepping, van het doel, van het ondersteunen van je medemens zonder winstbelang, je medemens kan helpen met hun geestelijke ziekte zonder winstbelang en het voeden van je hart met liefde die je terugkrijgt. Daarom. Kennis moet je niet vergaren vanwege kennis, maar vanwege liefde. Dus liefde kan niet voortkomen uit kennis, kennis wel uit liefde. Mensen die kennis vergaren vanwege kennis om daarmee anderen te beleren, zondigen constant tegen de 2 grootste geboden van God; je naasten lief hebben als jezelf en God vanuit liefde tot Hem boven alles willen leren kennen en liefhebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten