zondag 3 februari 2013

Adam en de schepping


Adam

Ik wil even een klein stukje schrijven over adam en de schepping. Volgens de Bijbel is adam de eerste mens die geschapen is. Er is natuurlijk wel verwarring, want in Genesis 1:26,27 lezen we dat God de mens heeft geschapen naar Zijn eigen beeld, man en vrouw. Maar in Genesis 2:7 wordt pas gesproken over de creatie van adam. In Genesis 1 lezen we de scheppingsdagen, maar wat voor scheppingsdagen zijn dit? Naar mijn mening de schepping van de geestelijke mens, niet van de materiële! Ik verklaar me nader; als de scheppingsdagen wel hoofdzakelijk zou gaan over de materiële schepping, dan klopt hoofdstuk 2 van geen kant. Hoe vaak heeft Yeshua wel niet verteld dat men wedergeboren moet worden, dat men zichzelf moet reinigen van hun zonden. Dat men pas het hemelrijk bereiken kan als men geheel gezuiverd is van de zonde. Zo moest ook de Aarde gezuiverd worden voordat de eerste mens als zuiver geestelijk wezen op Aarde geplaatst kon worden. Je hoeft een wetenschapper maar te vragen hoe de eerste miljoenen jaren van onze planeet Aarde eruit hebben gezien, die kan je dat haarfijn vertellen! Pas toen alles klaar was in materieel opzicht, kon God Zijn evenbeeld scheppen, zoals Genesis 1:27 verteld. Maar wie kan mij wijsmaken dat Gods evenbeeld materie is? Ik heb daar een heel kort antwoord op: ”Niemand!” Vers 27 verteld over de geestelijke evenbeeld, zoals God ook Geest is. En aangezien God 1 is, heeft Hij zowel het mannelijke als het vrouwelijk in zich. Je kunt niet iets creëren wat niet in je zit en zeker niet als je zegt: ”Mijn evenbeeld”.

Zo  nu God de geestelijke mens als Zijn evenbeeld geschapen heeft en Zijn werk voltooid heeft, moet dit geestelijk wezen wel op Aarde kunnen leven om zichzelf vrijwillig dienstbaar te stellen aan God. Dus God maakte vanuit het stof van de Aarde ( Hebreeuws ‘adamah’ ) een persoon ( Hebreeuws; ‘adam’ ) en blies Zijn Heilige Geest ( Adem van het Heiligdom, adem des levens ) om adam te laten leven in zijn adamah. Kijk ook maar naar het uitstorten van de Heilige Geest in Handelingen 2. Pas daarna konden de apostelen zeggen:’ niet ik leef maar christus in mij leeft.’ Dus daadwerkelijk leven! In zijn adamah kreeg adam de volledige vrijheid om zichzelf aan God te gehoorzamen, om op deze manier zijn adamah gelijk te stellen aan zijn adam. Dit kon adam heel gemakkelijk doen, gezien er toen geen zonde in de wereld was. Immers, God had met Zijn 6 scheppingsdagen daar wel voor gezorgd; het licht was goed! Maar dan komt eigenlijk de eerste zonde van adam al. Ondanks dat hij in alles gelijk aan God was, zowel mannelijk als vrouwelijk, vond adam het toch noodzakelijk om iemand letterlijk naast hem te hebben om mee om te kunnen gaan. Dus als volledig mens zijnde gelijk aan God, wilde adam nog een andere mens naast zich hebben. Zelfs nadat God adam alle dieren geschapen had om adam te kunnen helpen. Dit kon God maar op 1 manier doen, gezien adam al als volledig ( geestelijk ) gelijk aan God was. Adam werd in een diepe slaap gebracht, zodat God adams verlangen buiten adam kon plaatsen. In het Nederlands vind ik dit echt fout vertaald, want daar wordt adam als man betiteld. Dit kan nooit waar zijn, gezien adam zowel mannelijk als vrouwelijk was. Was dit niet zo, dan kon Eva nooit uit adam voortkomen! In het Engels, voornamelijk Complete Jewish Bible, ( voortaan CJB ) staat het beter. Daar staan ‘Man’, in het Engels dus, wat ook betekent; ’Mens’. Omdat Eva uit Mens voortkwam, wordt Eva genoemd ‘Wo-man’. En dan even met een schuin oog kijkende naar het Nederlands…….Mannin(ne) ??? In het Hebreeuws staat dat Wo-man ‘ishah’ is, omdat zij uit Mens is voortgekomen, waardoor man en vrouw in de Mens gescheiden is. Mens/Adam is dus niet mannelijk, maar mannelijk en vrouwelijk. In vers 20 van hoofdstuk 3 wordt aangegeven dat man-persoon ( ish ) de vrouw-persoon ( ishah ) de naam Eva ( Havah in het Hebreeuws ) gegeven heeft, omdat zij de moeder van alle levenden is. Havah betekent ‘leven’. Het  enige wat leven geeft is liefde, zoals ook God door Zijn liefde ons geschapen heeft. Het verlangen van adam ( eigen-liefde ) is buiten adam geplaats en heeft haar de naam ‘Havah’ gegeven.

Dit is ook waarom in vers 24 van hoofdstuk 2 nadrukkelijk gezegd wordt, dat man en vrouw samen 1 vlees zijn, namelijk samen weer adam = mens. Waarom krijgt adams eigen-liefde een andere naam en blijft adam de naam Adam behouden? Ten eerste omdat de eerstgeborene nooit een naamverandering krijgt! Adam was natuurlijk niet geboren zoals wij dat nu kennen, maar was wel als eerste mens ontstaan en deze bestaansrecht als eerste mens kan adam niet ontnomen worden! Kijk ook maar naar Jakob. Jakob was in vlees niet de eerstgeborene, dat was Ezau. Ezau bleef zijn naam behouden, maar na een strijd om zijn zonden te overwinnen, kreeg Jakob wel een naamsverandering; Israël, wat letterlijk betekent: ‘ overwinning met God’. Israël wordt in geestelijk opzicht weer Gods eerstgeborene genoemd! ( Exodus/Sh’mot = Namen 4:22 ) Dit heeft dus niets met vlees te maken, enkel in geest, zoals de eerste schepping ook geheel alleen geestelijk is geweest. Hoe vaak heeft Yeshua wel niet gewaarschuwd voor de wereld en haar pracht en praal? Dat wereldse schatten niets zijn in vergelijking met hemelse schatten?

Om nog een voorbeeld te geven van wat ik allemaal geschreven heb; kijk eens naar Mattheus 22:23-31. Daar wordt gesproken over de opstanding, alsof het lichaam weer opstaat en verder leeft ( Jehovah’s Getuigen geloven dit inderdaad! ) en welke broer dan getrouwd is met die ene vrouw, die met alle 7 broers getrouwd was, omdat steeds de eerste broer de vrouw niet kon bevruchten en dus geen nakomelingen van zijn stam kon nalaten. Dit was met alle 7 broers zo, volgens de vraagstellers. De vraag ontstaat vanuit de sadduceeën die niet in de opstanding geloven en dus een uitlokkende vraag stellen wie van de broers na hun opstanding dan getrouwd zou zijn met die ene vrouw. Yeshua’s antwoord is hier veelzeggend. Hij zegt ( vertaald vanuit CJB ): “De reden waarom jullie op een dwaalspoor zitten, is vanwege jullie onwetendheid van zowel de Schrift als van de kracht van God. Want in de opstanding, nog man nog vrouw zal trouwen. Nog beter gezegd, ze zullen zijn als engelen in de hemel. En wat betreft de doden die zouden opstaan, hebben jullie niet gelezen wat God daarover tegen jullie heeft gezegd, ‘Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob’? Hij is geen God van de doden, maar van de levenden!” Hoe kan God zeggen dat hij God is van Abraham, Isaak en Jakob en zeggen dat hij de God van levenden is, als lichamelijk gezien Abraham, Isaak en Jakob al lang en breed gestorven zijn??? Dit stukje alleen al laat zien dat God geestelijk is, dat geest leven is en dat de materie slechts een hulpmiddel is om dit geestelijk leven volledig te bereiken. Dit stukje geeft ook aan dat ook engelen, die een waarlijk evenbeeld van God zijn, zowel mannelijk als vrouwelijk zijn, als 1 wezen, als 1 mens!

Mark-Jan Koster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten