In mijn schrijven over de 2 getuigen heb ik ook iets geschreven over
de dagen, wanneer deze begint en eindigt, vanuit mijn eigen oogpunt. Dus
niet vanuit christelijke of messiaanse kant of wat voor andere bron dan
ook, maar puur door een gedachte die bij mij opkwam toen ik aan het
schrijven was. Aangezien dat schrijven over de 2 getuigen aardig lang
geworden is en ik me voor kan stellen dat niet iedereen de behoefte
heeft om dat allemaal te lezen, wil ik dat gedeelte even uitgebreid als
nieuw onderwerp aanhalen. Ik baseer me dan op de Bijbel en wat ik
gevonden heb via de wetenschap.
Wat mij namelijk opgevallen is,
is dat dag 1 ontstaan is door het scheppen van licht. Licht vormt dus de
basis van het hebben van een dag. Is er geen licht, dan kan er ook geen
dag zijn, maar alleen duisternis. ‘Toen was het avond geweest en het
was morgen geweest: dag één.’ De veronderstelling dat hier eerste dag
moet staan is ook discutabel, want in een Joodse Bijbel staat daar Yom
Echad en dat betekent dag één. En ja, daar zit wel verschil in tussen
eerste dag of dag 1. Kan een Wezen die zelf oneindig is spreken over een
begin? We weten dat het licht wat wij zien op aarde afkomstig is van de
zon. Maar kunnen wij spreken van een eerste licht als het onze aarde
bereikt, terwijl dit licht er al was voordat het deze aarde bereikt
heeft. Nee toch? Het kan voor ons een eerste licht zijn, maar dat is het
niet. En zeker als onze Schepper spreekt over licht, dan is dat geen
eerste licht, maar een licht die herkent wordt door de duisternis, zodat
die duisternis omgeturnd kan worden tot een volledig licht.
Ook
hier dus, je kunt geen avond hebben als er geen licht is, want avond is
een tussenstap tussen dag en nacht. Je kunt ook geen morgen hebben
zonder licht, want een morgen verdrijft de nacht en brengt de dag.
Yeshua Zelf heeft gezegd, opgeschreven door Johannes in 11:9 ‘ Gaan er
geen 12 uren in een dag?’ Ik ben eens op onderzoek gegaan en gevonden
dat wereldwijd gemiddeld in 1 jaar overal het daglicht 12 uren heeft en
de nacht ook 12 uren. In de polen het ene halfjaar licht en het andere
donker en gemiddeld over de continenten tijdens de verschillende
seizoenen in de rest van de wereld. Dus de uitspraak van Yeshua klopt
precies, gemiddeld in 1 jaar telt het daglicht 12 uren, overal op deze
aarde! Zou je dan ook niet redelijkerwijs kunnen zeggen dat wij alleen
het daglicht als dag moeten tellen? Dat de dag begint wanneer de zon
opkomt en de dag eindigt als de zon ondergaat?
Waarom heeft
Yeshua gezegd dat Hij 3 dagen én 3 nachten in het graf zou liggen, als
een dag 24 uren heeft? Waarom zegt Hij dan niet; ‘Ik zal 3 dagen in het
graf liggen?’ Hoe moeten wij dan de periode zien waarbij er geen
daglicht is? Daar heb ik eens over nagedacht. Als we het pad van de zon
bekijken, dan komt deze op in het oosten en gaat via het zuiden onder in
het westen. Het noorden wordt niet aangedaan, dus kun je dat zien als
een overbrugging naar de volgende dag. Als je ook kijkt naar Leviticus
25, dan lees je dat in de zevende maand op de 10e van deze maand de
grote Verzoendag is en dat rond die tijd ook het oogsten is. Deze
periode komt ongeveer overeen met september/oktober. In dit gedeelte van
Leviticus wordt ook gesproken, dat na een bepaalde periode het
jubeljaar dan ingewijd moet worden, wat zou kunnen beteken dat na de
grote Verzoendag het nieuwe jaar begint. Maar, als wij Leviticus 23
erbij pakken, dan lezen wij over de eerste maand en dat in de eerste
maand op de 14e van de eerste maand, het Pesach feest gehouden moet
worden. Dit komt overeen bij ons meestal in april, soms maart, wanneer
de lente weer begint. Dus de zevende maand is de laatste maand, over het
algemeen overeenkomend met september, en de eerste maand komt over het
algemeen overeen met april. De overige 5 maanden komt overeen met het
noorden, dan schijnt de zon niet en geldt als een overbrugging. In deze 5
maanden is ook geen enkele feest ingesteld in de Torah! Het laatste
feest is in maand 7, het eerste in maand 1. Komt ook weer overeen met
de 7 dagen uit Genesis….
Niet eens zo’n gek verhaal toch? Zo ook
met de wederkomst. Ik hoor overal dat de wederkomst plaats zou moeten
vinden in de herfst, vanwege het oogsten en de feesten. Maar als wij nou
eens bekijken wat het Pesach feest nou eigenlijk inhoud en dat, ten
tijde van de uittocht, onze Schepper voorbij ging aan het huis die het
bloed van het geslachte lam op de deurposten gesmeerd hadden. Komt dat
ook niet overeen met de wederkomst, dat de Heer diegene opneemt die ook
het bloed van het Lam aangenomen hebben in hun hart? Het is maar en
gedachte...Wat er precies gebeurd en wanneer, dat weet niemand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten