dinsdag 10 november 2015

Wanneer een dag begint en eindigt

In mijn schrijven over de 2 getuigen heb ik ook iets geschreven over de dagen, wanneer deze begint en eindigt, vanuit mijn eigen oogpunt. Dus niet vanuit christelijke of messiaanse kant of wat voor andere bron dan ook, maar puur door een gedachte die bij mij opkwam toen ik aan het schrijven was. Aangezien dat schrijven over de 2 getuigen aardig lang geworden is en ik me voor kan stellen dat niet iedereen de behoefte heeft om dat allemaal te lezen, wil ik dat gedeelte even uitgebreid als nieuw onderwerp aanhalen. Ik baseer me dan op de Bijbel en wat ik gevonden heb via de wetenschap.

Wat mij namelijk opgevallen is, is dat dag 1 ontstaan is door het scheppen van licht. Licht vormt dus de basis van het hebben van een dag. Is er geen licht, dan kan er ook geen dag zijn, maar alleen duisternis. ‘Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: dag één.’ De veronderstelling dat hier eerste dag moet staan is ook discutabel, want in een Joodse Bijbel staat daar Yom Echad en dat betekent dag één. En ja, daar zit wel verschil in tussen eerste dag of dag 1. Kan een Wezen die zelf oneindig is spreken over een begin? We weten dat het licht wat wij zien op aarde afkomstig is van de zon. Maar kunnen wij spreken van een eerste licht als het onze aarde bereikt, terwijl dit licht er al was voordat het deze aarde bereikt heeft. Nee toch? Het kan voor ons een eerste licht zijn, maar dat is het niet. En zeker als onze Schepper spreekt over licht, dan is dat geen eerste licht, maar een licht die herkent wordt door de duisternis, zodat die duisternis omgeturnd kan worden tot een volledig licht.

Ook hier dus, je kunt geen avond hebben als er geen licht is, want avond is een tussenstap tussen dag en nacht. Je kunt ook geen morgen hebben zonder licht, want een morgen verdrijft de nacht en brengt de dag. Yeshua Zelf heeft gezegd, opgeschreven door Johannes in 11:9 ‘ Gaan er geen 12 uren in een dag?’ Ik ben eens op onderzoek gegaan en gevonden dat wereldwijd gemiddeld in 1 jaar overal het daglicht 12 uren heeft en de nacht ook 12 uren. In de polen het ene halfjaar licht en het andere donker en gemiddeld over de continenten tijdens de verschillende seizoenen in de rest van de wereld. Dus de uitspraak van Yeshua klopt precies, gemiddeld in 1 jaar telt het daglicht 12 uren, overal op deze aarde! Zou je dan ook niet redelijkerwijs kunnen zeggen dat wij alleen het daglicht als dag moeten tellen? Dat de dag begint wanneer de zon opkomt en de dag eindigt als de zon ondergaat?

Waarom heeft Yeshua gezegd dat Hij 3 dagen én 3 nachten in het graf zou liggen, als een dag 24 uren heeft? Waarom zegt Hij dan niet; ‘Ik zal 3 dagen in het graf liggen?’ Hoe moeten wij dan de periode zien waarbij er geen daglicht is? Daar heb ik eens over nagedacht. Als we het pad van de zon bekijken, dan komt deze op in het oosten en gaat via het zuiden onder in het westen. Het noorden wordt niet aangedaan, dus kun je dat zien als een overbrugging naar de volgende dag. Als je ook kijkt naar Leviticus 25, dan lees je dat in de zevende maand op de 10e van deze maand de grote Verzoendag is en dat rond die tijd ook het oogsten is. Deze periode komt ongeveer overeen met september/oktober. In dit gedeelte van Leviticus wordt ook gesproken, dat na een bepaalde periode het jubeljaar dan ingewijd moet worden, wat zou kunnen beteken dat na de grote Verzoendag het nieuwe jaar begint. Maar, als wij Leviticus 23 erbij pakken, dan lezen wij over de eerste maand en dat in de eerste maand op de 14e van de eerste maand, het Pesach feest gehouden moet worden. Dit komt overeen bij ons meestal in april, soms maart, wanneer de lente weer begint. Dus de zevende maand is de laatste maand, over het algemeen overeenkomend met september, en de eerste maand komt over het algemeen overeen met april. De overige 5 maanden komt overeen met het noorden, dan schijnt de zon niet en geldt als een overbrugging. In deze 5 maanden is ook geen enkele feest ingesteld in de Torah! Het laatste feest is in maand 7, het eerste in maand 1. Komt ook weer overeen met de 7 dagen uit Genesis….

Niet eens zo’n gek verhaal toch? Zo ook met de wederkomst. Ik hoor overal dat de wederkomst plaats zou moeten vinden in de herfst, vanwege het oogsten en de feesten. Maar als wij nou eens bekijken wat het Pesach feest nou eigenlijk inhoud en dat, ten tijde van de uittocht, onze Schepper voorbij ging aan het huis die het bloed van het geslachte lam op de deurposten gesmeerd hadden. Komt dat ook niet overeen met de wederkomst, dat de Heer diegene opneemt die ook het bloed van het Lam aangenomen hebben in hun hart? Het is maar en gedachte...Wat er precies gebeurd en wanneer, dat weet niemand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten