Laat ik beginnen met een vraag te stellen. Waarom moest de
wet vervuld worden? Om ons te vrijwaren voor onze zonden? Bedoel je daarmee dat
je nu kan zondigen wat je wilt zonder dat je daar rekenschap voor hoeft te
geven? Zo van; ik geloof in Yeshua ( Jezus ) en dat is voldoende? Dat lijkt mij
zeer onwaarschijnlijk. Ik heb een andere invalshoek en die zegt als volgt:
‘zodra een volk onder een wet geplaatst wordt, staat daar tegenover een rechter
die erop toe ziet dat niemand de wet overtreedt, want zodra iemand de gegeven
wet overtreedt, wordt degene die de wet overtreden heeft verbannen van het
volk. Om dit terug te draaien, zodat het verbannen volk weer thuis kan komen,
zal het gericht weggenomen moeten worden, wat alleen maar kan geschiedden door
iemand die de wet tot in de detail vervuld.’ ( uiteraard is dit niet het hele
verhaal, maar ik beperk mij nu even tot dit gedeelte van de reden ).
Ik noem het nu wet, terwijl de werkelijk vertaling van de
Torah toch instructie, leer is. Toch, ook door het geven van deze instructie
wordt een volk onder een gericht geplaatst, want dat is het. Zodra jij regels
hebt met daar tegenover een rechter, sta je onder een gericht. Een gericht die
het volk overigens zelf over zich heen heeft laten komen.
Hoe kun je iets als zonde aanwijzen zonder de daarvoor
tegenoverstaande regels? En wat voor regel kan voortkomen uit Liefde? Dat is
toch alleen liefde? En als deze liefde niet begrepen wordt, dan moeten er toch
meer regels komen die steeds maar weer wijzen op dezelfde liefde? Wanneer
begrijpt een volk, of een individueel mens, niets van de gegeven regel van
liefde? Als het totaal in eigenliefde is opgegaan, door afgoderij, heidens
gebruik, hoogmoed, lust en noem maar op. Kun jij een volk, die op deze manier
leeft en daardoor niets weet wat liefde inhoudt, alleen 1 regel geven en dat is
die van liefde? Onmogelijk! Wat je wel kan doen, is zo’n volk aan banden leggen
door meerdere regels, maar dan wel zo dat elk regel direct of indirect wijst
naar de liefde toe. Een klein kind heeft ook basisregels nodig om te leren. In
feite staat een klein kind ook onder een gericht, namelijk onder die van
zijn/haar ouders. Vraag een kind maar, die beaamt dat meteen! Maar zoals wij
een kind opvoeden, met als doel een liefdevolle kind te krijgen, die alleen
maar liefdevol wordt als zijn/haar eigenliefde in toom gehouden wordt door
basisregels, hoe temeer dan door onze Hemelse Vader? Vergeet niet dat de mens
gevallen is en bij een val komt er een punt dat er ingegrepen moet worden,
anders is het te laat.
Het probleem is, dat doordat er meer regels gegeven zijn,
komt het volk onder het gericht te staan en om ons weer als liefdevolle
kinderen op te kunnen nemen, moest dit gericht gebroken worden. ( hiermee
bedoel ik niet dat de Torah zelf gebroken wordt! ) Of ga jij als ouder zijnde
je volwassen kind, die al op zichzelf woont, nog steeds dezelfde regels
opleggen en eisen dat deze de regels opvolgt, anders hoort hij/zij niet meer bij
de familie? Natuurlijk niet! Maar wat je wel verwacht, dat als een volwassen
kind wil wonen en blijven wonen in het ouderlijke huis, dan dient deze nog
steeds de regels van het huis op te volgen!
Zo zijn wij ook vrije mensen die de mogelijkheid hebben om
te doen en laten wat wij willen, maar als wij willen leven in het Vaderhuis,
dan dienen wij te leven via Zijn orde. De basis regels van het Vaderhuis is
liefde en alle regels die daaromheen gegeven zijn, wijzen naar deze liefde. Dus
breek je een regel, zoals bijvoorbeeld 1 van de 10 geboden, dan breek jij nog
steeds die regel. Maar, omdat het gericht opgeheven is, want de Rechter Zelf
heeft de Torah vervuld, kun jij genade krijgen. Ik zeg niet dat je het krijgt,
want alleen dan pas als je zelf bewust wordt van de zonde! En dat is iets wat
vele christenen ‘vergeten.’ Want waar genade is, komt eerst zonde en waar zonde
is, is een verbreking van een regel. Niet eerder totdat de zondaar inziet dat
deze gezondigd heeft komt die genade! Gemakzucht dient de mens voor diegene die
zeggen vrijgekocht te zijn van de zonde…Want wat voor zin heeft het genade aan
iemand te geven, als deze zelf overtuigd is nooit gezondigd te hebben, of dat
Yeshua alle zonden opgenomen heeft, zodat wij niet meer kunnen zondigen? Matt 7:21-23
( NBG )
Niet een ieder, die
tot Mij zegt: Here, Here, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie
doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot
Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam
boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun
openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der
wetteloosheid.
Waarom deze uitspraak, als wij vrijgemaakt zijn van de wet/zonde?
Toch volstrekt onmogelijk? Wat wel mogelijk is, is dat wij vrijgemaakt zijn van
het gericht die door de wet intreedt, als wij dat zelf maar willen. Dat is een
verschil!
In onze maatschappij hebben wij ook een wet waaraan wij
moeten houden. Houden wij niet aan de wet, dan worden wij bestraft en moeten
wij voor de rechter verschijnen. Is iedereen het hiermee eens? Nee, zeer zeker
niet. Velen vinden de wet een juk en zijn het niet eens met bepaalde wetten.
Toch houden de meesten zich aan de wetten, om zodoende een straf te ontlopen. Nu
zijn wereldse rechters vaak onverbiddelijk in hun uitspraak. Ook al is iemand
bekeerd en heeft diegene zijn/haar zonde ingezien en heeft zich verbeterd, dan
krijgt deze alsnog straf. Bij onze Hemelse Vader is dat anders, maar nog steeds
alleen dan wanneer de persoon in kwestie zijn/haar zonde inziet en zichzelf
verbeterd. Doet deze dit niet, dan kan er ook geen genade zijn.
Mensen die de Torah onderhouden als zijnde wet, zeggen
dat doordat ze de wet onderhouden liefde voor God aantonen. Dus iedere burger
die de maatschappelijke wetten onderhouden, toont daarbij aan liefde te hebben
voor hun wetgevers??? Het enige antwoord
hierop is nee! En zo ook met die mensen die de Torah volgen vanwege deze reden.
Als een burger weet hoe een wet te omzeilen, zonder dat de wetgevers dit kunnen
ontdekken, dan doet deze het! ( niet iedereen uiteraard, maar je begrijpt
hopelijk wel wat ik bedoel ) Het verschil met goddelijke wetten is dat iedereen
weet ( die geloofd ) dat God alles weet wat je doet. En dus probeert zo’n
iemand alles er aan te doen niet de wet te overtreden en anderen erop te wijzen
dat bij overtreding van de wet, men een serieus probleem heeft. Maar ook hier
geldt hetzelfde als met maatschappelijke wetten! In een gericht zit geen
liefde, daar zit alleen een noodzakelijkheid om een volk te controleren en te
wijzen op de liefde. Dit deed Yeshua ook steeds, Hij als het Woord, de Levende
Torah Zelf wees steeds naar Zijn Vader, naar de Liefde.
De enige manier om het gericht van een volk weg te nemen, is
door tot in de kleinste detail de wet geheel te vervullen. Een mens kan dit
niet doen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Prediker 7:20:
want niemand op aarde
is zo rechtvaardig, dat hij goed doet zonder te zondigen.
Als wij denken de Torah te kunnen onderhouden, dan liegen we
tegen onszelf. Niemand kan dat, niet toen en niet nu. Geen mens althans. Kijk
eens naar Matt. 5:27,28. Daarin staat al dat je niet alleen zondigt als je
uiterlijk handelt, maar dat je al zondigt als je in je hart al een begeerte
hebt. Tenslotte wordt ook alles gemeten wat in het hart zit en niet hoe je
uiterlijk handelt…
En daarmee komt ook nog eens, dat een gebod die gegeven is door God die oneindig is, nooit in zijn geheel onderhouden kan worden door een mens die niet dezelfde oneindigheid heeft. 1 gebod zegt al meer dan 1000 woorden. En hiermee wil ik ook 1 gebod aanhalen richting die mensen toe die zeggen wel de geboden te onderhouden en daardoor zeggen niet te zondigen;
En daarmee komt ook nog eens, dat een gebod die gegeven is door God die oneindig is, nooit in zijn geheel onderhouden kan worden door een mens die niet dezelfde oneindigheid heeft. 1 gebod zegt al meer dan 1000 woorden. En hiermee wil ik ook 1 gebod aanhalen richting die mensen toe die zeggen wel de geboden te onderhouden en daardoor zeggen niet te zondigen;
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Shalom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten