vrijdag 16 oktober 2015

Heeft Yeshua/Jezus ons vrijgekocht van de wet en de zonde?

Laat ik beginnen met een vraag te stellen. Waarom moest de wet vervuld worden? Om ons te vrijwaren voor onze zonden? Bedoel je daarmee dat je nu kan zondigen wat je wilt zonder dat je daar rekenschap voor hoeft te geven? Zo van; ik geloof in Yeshua ( Jezus ) en dat is voldoende? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Ik heb een andere invalshoek en die zegt als volgt: ‘zodra een volk onder een wet geplaatst wordt, staat daar tegenover een rechter die erop toe ziet dat niemand de wet overtreedt, want zodra iemand de gegeven wet overtreedt, wordt degene die de wet overtreden heeft verbannen van het volk. Om dit terug te draaien, zodat het verbannen volk weer thuis kan komen, zal het gericht weggenomen moeten worden, wat alleen maar kan geschiedden door iemand die de wet tot in de detail vervuld.’ ( uiteraard is dit niet het hele verhaal, maar ik beperk mij nu even tot dit gedeelte van de reden ).

Ik noem het nu wet, terwijl de werkelijk vertaling van de Torah toch instructie, leer is. Toch, ook door het geven van deze instructie wordt een volk onder een gericht geplaatst, want dat is het. Zodra jij regels hebt met daar tegenover een rechter, sta je onder een gericht. Een gericht die het volk overigens zelf over zich heen heeft laten komen.

Hoe kun je iets als zonde aanwijzen zonder de daarvoor tegenoverstaande regels? En wat voor regel kan voortkomen uit Liefde? Dat is toch alleen liefde? En als deze liefde niet begrepen wordt, dan moeten er toch meer regels komen die steeds maar weer wijzen op dezelfde liefde? Wanneer begrijpt een volk, of een individueel mens, niets van de gegeven regel van liefde? Als het totaal in eigenliefde is opgegaan, door afgoderij, heidens gebruik, hoogmoed, lust en noem maar op. Kun jij een volk, die op deze manier leeft en daardoor niets weet wat liefde inhoudt, alleen 1 regel geven en dat is die van liefde? Onmogelijk! Wat je wel kan doen, is zo’n volk aan banden leggen door meerdere regels, maar dan wel zo dat elk regel direct of indirect wijst naar de liefde toe. Een klein kind heeft ook basisregels nodig om te leren. In feite staat een klein kind ook onder een gericht, namelijk onder die van zijn/haar ouders. Vraag een kind maar, die beaamt dat meteen! Maar zoals wij een kind opvoeden, met als doel een liefdevolle kind te krijgen, die alleen maar liefdevol wordt als zijn/haar eigenliefde in toom gehouden wordt door basisregels, hoe temeer dan door onze Hemelse Vader? Vergeet niet dat de mens gevallen is en bij een val komt er een punt dat er ingegrepen moet worden, anders is het te laat.

Het probleem is, dat doordat er meer regels gegeven zijn, komt het volk onder het gericht te staan en om ons weer als liefdevolle kinderen op te kunnen nemen, moest dit gericht gebroken worden. ( hiermee bedoel ik niet dat de Torah zelf gebroken wordt! ) Of ga jij als ouder zijnde je volwassen kind, die al op zichzelf woont, nog steeds dezelfde regels opleggen en eisen dat deze de regels opvolgt, anders hoort hij/zij niet meer bij de familie? Natuurlijk niet! Maar wat je wel verwacht, dat als een volwassen kind wil wonen en blijven wonen in het ouderlijke huis, dan dient deze nog steeds de regels van het huis op te volgen!

Zo zijn wij ook vrije mensen die de mogelijkheid hebben om te doen en laten wat wij willen, maar als wij willen leven in het Vaderhuis, dan dienen wij te leven via Zijn orde. De basis regels van het Vaderhuis is liefde en alle regels die daaromheen gegeven zijn, wijzen naar deze liefde. Dus breek je een regel, zoals bijvoorbeeld 1 van de 10 geboden, dan breek jij nog steeds die regel. Maar, omdat het gericht opgeheven is, want de Rechter Zelf heeft de Torah vervuld, kun jij genade krijgen. Ik zeg niet dat je het krijgt, want alleen dan pas als je zelf bewust wordt van de zonde! En dat is iets wat vele christenen ‘vergeten.’ Want waar genade is, komt eerst zonde en waar zonde is, is een verbreking van een regel. Niet eerder totdat de zondaar inziet dat deze gezondigd heeft komt die genade! Gemakzucht dient de mens voor diegene die zeggen vrijgekocht te zijn van de zonde…Want wat voor zin heeft het genade aan iemand te geven, als deze zelf overtuigd is nooit gezondigd te hebben, of dat Yeshua alle zonden opgenomen heeft, zodat wij niet meer kunnen zondigen? Matt 7:21-23 ( NBG )

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Waarom deze uitspraak, als wij vrijgemaakt zijn van de wet/zonde? Toch volstrekt onmogelijk? Wat wel mogelijk is, is dat wij vrijgemaakt zijn van het gericht die door de wet intreedt, als wij dat zelf maar willen. Dat is een verschil!

In onze maatschappij hebben wij ook een wet waaraan wij moeten houden. Houden wij niet aan de wet, dan worden wij bestraft en moeten wij voor de rechter verschijnen. Is iedereen het hiermee eens? Nee, zeer zeker niet. Velen vinden de wet een juk en zijn het niet eens met bepaalde wetten. Toch houden de meesten zich aan de wetten, om zodoende een straf te ontlopen. Nu zijn wereldse rechters vaak onverbiddelijk in hun uitspraak. Ook al is iemand bekeerd en heeft diegene zijn/haar zonde ingezien en heeft zich verbeterd, dan krijgt deze alsnog straf. Bij onze Hemelse Vader is dat anders, maar nog steeds alleen dan wanneer de persoon in kwestie zijn/haar zonde inziet en zichzelf verbeterd. Doet deze dit niet, dan kan er ook geen genade zijn.

Mensen die de Torah onderhouden als zijnde wet, zeggen dat doordat ze de wet onderhouden liefde voor God aantonen. Dus iedere burger die de maatschappelijke wetten onderhouden, toont daarbij aan liefde te hebben voor hun wetgevers???  Het enige antwoord hierop is nee! En zo ook met die mensen die de Torah volgen vanwege deze reden. Als een burger weet hoe een wet te omzeilen, zonder dat de wetgevers dit kunnen ontdekken, dan doet deze het! ( niet iedereen uiteraard, maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel ) Het verschil met goddelijke wetten is dat iedereen weet ( die geloofd ) dat God alles weet wat je doet. En dus probeert zo’n iemand alles er aan te doen niet de wet te overtreden en anderen erop te wijzen dat bij overtreding van de wet, men een serieus probleem heeft. Maar ook hier geldt hetzelfde als met maatschappelijke wetten! In een gericht zit geen liefde, daar zit alleen een noodzakelijkheid om een volk te controleren en te wijzen op de liefde. Dit deed Yeshua ook steeds, Hij als het Woord, de Levende Torah Zelf wees steeds naar Zijn Vader, naar de Liefde.

De enige manier om het gericht van een volk weg te nemen, is door tot in de kleinste detail de wet geheel te vervullen. Een mens kan dit niet doen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Prediker 7:20:

want niemand op aarde is zo rechtvaardig, dat hij goed doet zonder te zondigen.

Als wij denken de Torah te kunnen onderhouden, dan liegen we tegen onszelf. Niemand kan dat, niet toen en niet nu. Geen mens althans. Kijk eens naar Matt. 5:27,28. Daarin staat al dat je niet alleen zondigt als je uiterlijk handelt, maar dat je al zondigt als je in je hart al een begeerte hebt. Tenslotte wordt ook alles gemeten wat in het hart zit en niet hoe je uiterlijk handelt…

En daarmee komt ook nog eens, dat een gebod die gegeven is door God die oneindig is, nooit in zijn geheel onderhouden kan worden door een mens die niet dezelfde oneindigheid heeft. 1 gebod zegt al meer dan 1000 woorden. En hiermee wil ik ook 1 gebod aanhalen richting die mensen toe die zeggen wel de geboden te onderhouden en daardoor zeggen niet te zondigen;


Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

Shalom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten